Przeor w kościele Ojców Paulinów pw. Świętego Ducha w Warszawie i kierownik 306. Warszawskiej Pielgrzymki Pieszej na Jasną Górę, której towarzyszyło hasło: „Maryja naszą Królową” – o. Marek Tomczyk zaznaczył w rozmowie z „Niedzielą” w czasie pątniczej wędrówki, że niezależnie od haseł, które przyświecają kolejnym pielgrzymkom, zawsze niezmienne pozostają pątnicze priorytety.
– Hasła się zmieniają, okoliczności zewnętrzne się zmieniają, ludzie też się zmieniają, ale priorytety pielgrzymek – również tej – są takie same. Są nimi: modlitwa, umartwienie i pokuta – powiedział. O. Tomczyk już 33. raz pielgrzymował w WPP.
– Z woli moich przełożonych jestem odpowiedzialny za tegoroczną pielgrzymkę jako jej koordynator. Usiłuję godzić tę rolę ze zwyczajnym pielgrzymowaniem, choć to nie jest łatwe.
Staram się nawiedzać każdą z pątniczych grup, podawać niezbędne informacje, głosić konferencje i tak po prostu być z pielgrzymami, modlić się z nimi i przede wszystkim być ich przewodnikiem duchowym – podsumował wprost z pątniczego szlaku 10 sierpnia br.
Warto zaznaczyć, że jednym z patronów medialnych WPP był Tygodnik Katolicki „Niedziela”.
* * *
Idzie Pielgrzymka
Regina Nachacz
Idą pątnicy na Jasną Górę, Niosą intencje w sercach żarliwych, Śpiewają Matce potężnym chórem, Szeptają modły za dni szczęśliwe.
Reklama
Idą pątnicy wielką gromadą, Wiozą swe dzieci, niepełnosprawnych, Wędrują ufni, baranków stado, Rozdają uśmiech braciom bezradnym.
Idą przez pola chlebem pachnące, Idą ze słońcem, z wichurą, z deszczem, Idą zmęczeni po kwietnej łące, Idą duchowo spełnieni wreszcie.
Dojdą przed Obraz Królowej Polski, I na kolanach będą dziękować, Za miskę zupy na ścieżkach polskich, Za najpiękniejsze otuchy słowa!
Był rok 1873, kiedy metropolita Konstantynopola Filoteos Bryennios otoczył się księgami biblioteki Hospicjum św. Krzyża. Pogrążony w lekturze, natrafił na manuskrypt pochodzący z XI stulecia. Hierarcha zanurzył się lekturze… Już w pierwszych zdaniach wyczytał: „Dwie są drogi, jedna droga życia, a druga śmierci – i wielka jest różnica między nimi. Oto droga życia: Przede wszystkim będziesz miłował Boga, który cię stworzył, następnie zaś bliźniego twego jak siebie samego, a czego nie chcesz, by ktoś ci robił, tego wszystkiego i ty także nie rób drugiemu”.
Odkryty przez Filoteosa apokryf, któremu nadano tytuł Nauka Dwunastu Apostołów, jest bardzo wczesny. Badacze datują go na koniec pierwszego stulecia, a jako miejsce jego powstania wskazują Syrię. Przytoczony powyżej fragment mógłby stać się doskonałym komentarzem do słów Jezusa, zanotowanych przez Łukasza w tym samym mniej więcej czasie: „Przyjdą ze wschodu i zachodu, z północy i południa, i siądą za stołem w królestwie Bożym. Tak oto są ostatni, którzy będą pierwszymi, i są pierwsi, którzy będą ostatnimi” (Łk 13,29-30). Jeśli sprawiedliwi przyjdą do królestwa Bożego, to kroczyć tam będą drogą życia – musiał myśleć Filoteos – a na niej drogowskazem jest przykazanie miłości Boga i bliźniego. Wskazanie na cztery strony świata dzisiejszemu czytelnikowi Ewangelii wydaje się zupełnie zrozumiałe, jednak pierwszych słuchaczy Nauczyciela z Nazaretu słowa te musiały szokować. Przecież królestwo Boże przeznaczone jest tylko dla wybranych, dla należących do narodu Boga, dla Żydów, którzy odziedziczyli obietnice dane Abrahamowi! Mówiąc o czterech stronach świata, Jezus włącza w zbawcze oddziaływanie Boga także pogan. To właśnie oni, choć przez wyznawców judaizmu uznani byli za ostatnich, staną się pierwszymi!…
Jezus, gdy przemierzał palestyńskie miasta i wsie, nauczając i odbywając podróż do Jerozolimy, otrzymał pytanie: „Panie, czy tylko nieliczni będą zbawieni?”. Zapewne ktoś, kto je zadał, uważnie wsłuchiwał się w Jego słowa i uznał, że zachowywanie tych nauk jest bardzo trudne. Doszedł więc do wniosku, że tylko nieliczni są w stanie pójść tą drogą i uzyskać zbawienie. Być może wydało mu się niesprawiedliwe, że zdecydowana większość ludzi, niezdolna do podjęcia drogi Jezusa, byłaby pozbawiona przywileju życia wiecznego obiecanego przez Boga. Podobny dylemat ma wiele współczesnych osób, przekonanych, że skoro ich życie odbiega od wzniosłych zasad Ewangelii, są one na straconej pozycji. A może było inaczej: pytający uznał, że skoro przyswoił sobie nauczanie Jezusa, może zatem postawić siebie w niezbyt długim rzędzie tych, którzy uważają się za lepszych od innych i są pewni obiecanej nagrody. Jego pytanie byłoby wtedy wyrazem wywyższania się nad innych i w gruncie rzeczy aroganckiego polegania na sobie oraz na własnej sprawiedliwości.
Nowenna przed Uroczystością Najświętszej Maryi Panny Częstochowskiej trwa od 17 do 25 sierpnia przez dziewięć kolejnych dni. Na Jasnej Górze przez ten czas prowadzić nas będzie ks. Wojciech Węgrzyniak.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.