Co o ewentualnym zagrożeniu rosyjskim dla republik bałtyckich: Litwy, Łotwy i Estonii myślą i mówią przedstawiciele Kościoła katolickiego? Sprawę w kontekście stacjonowania w tych krajach żołnierzy amerykańskich z brygady pancernej, która na początku 2017 r. ma przybyć do Europy, badał dziennikarz „National Catholic Reporter”. Rozmawiał przede wszystkim z duchownymi z Litwy i Łotwy, gdzie Kościół katolicki jest stosunkowo silny, szczególnie na Litwie.
W tekście widać różnicę w podejściu hierarchów katolickich w obydwu krajach do kwestii zagrożenia rosyjskiego. Na Litwie przedstawiciel duchowieństwa – metropolita Wilna abp Gintaras Grušas mówi wprost o odrodzeniu starej mentalności rosyjskiego imperium i o tym, że wielu zwykłych Rosjan myśli o Litwie, Łotwie i Estonii jako o ich własnym terytorium. Na Łotwie jest inaczej. Metropolita Rygi abp Zbigniew Stankiewicz nie chce rozmawiać o rosyjskim zagrożeniu, a rzecznik miejscowej konferencji biskupiej i proboszcz ryskiej katedry ks. Paul Klavins bagatelizuje problem i mówi, że informacje podawane przez media są przesadzone, a politycy tylko straszą społeczeństwo.
Prawdopodobnie ta różnica w podejściu wynika z obecności rosyjskiej mniejszości w obydwu krajach. Na Łotwie jest znacznie więcej Rosjan – 25 proc., na Litwie rosyjska mniejszość stanowi zaledwie 5 proc. społeczeństwa.
Şanlıurfa, miasto w południowo--wschodniej Turcji, na równinie Charan
Archeolodzy w Turcji odkryli fresk z wczesnochrześcijańskiej epoki Anatolii, przedstawiającego Jezusa o rzymskich rysach jako „Dobrego Pasterza”. Malowidło odnaleziono w sierpniu br. w podziemnym grobowcu w pobliżu Izniku, miasta w północno-zachodniej Turcji, które zapisało się w historii chrześcijaństwa jako miejsce I Soboru Nicejskiego w 325 r. n.e. Papież Leon XIV niedawno odwiedził to miasto w ramach swojej pierwszej podróży zagranicznej.
W tamtym czasie region należał do Imperium Rzymskiego, a grobowiec w wiosce Hisardere datowany jest na III wiek, okres, gdy chrześcijanie wciąż doświadczali powszechnych prześladowań. Fresk Dobrego Pasterza ukazuje młodzieńczego, ogolonego Jezusa, ubranego w togę i niosącego kozę na ramionach. Badacze podkreślają, że jest to jeden z nielicznych przykładów w Anatolii, gdzie Jezus został przedstawiony z wyraźnie rzymskimi atrybutami.
Katedra Notre Dame, obraz przedstawiający nowych błogosławionych, męczenników II wojny światowej
Ruch harcerski ma 14 nowych błogosławionych. Wśród 50 ofiar niemieckiego nazizmu, które w sobotę zostały beatyfikowane w katedrze Notre Dame w Paryżu, są również francuscy harcerze. Zostali zabici przez Niemców, ponieważ byli katolickimi skautami – podkreśla Paul Dupont, archiwista Scouts et Guides de France.
Historie nowych błogosławionych świadczą o sile harcerskich ideałów w najtrudniejszych wojennych warunkach. Francuscy męczennicy to młodzi mężczyźni, którzy zostali wysłani na przymusowe roboty do Niemiec. Co znamienne, tylko połowa z 14 beatyfikowanych skautów była zaangażowana w ruch harcerski przed wyjazdem na roboty. Pozostali poznali harcerstwo dopiero w niewoli i to już na robotach złożyli harcerską przysięgę.
Ojciec Święty przesłał na ręce arcybiskupa Sydney Anthony’ego Fishera OP telegram po zamachu na plaży Bondi w Sydney, w którym zginęło 16 osób, a dziesiątki zostały ranne. Papież zapewnia o duchowej bliskości i modlitwie w intencji ofiar, poszkodowanych i ich rodzin.
Watykańskie Biuro Prasowe opublikowało treść telegramu, podpisanego przez sekretarza stanu Stolicy Apostolskiej, kard. Pietro Parolina. Hierarcha zapewnia w nim o „głębokim smutku”, z jakim Papież przyjął wiadomość o strasznym zamachu, do którego doszło pośród członków społeczności żydowskiej, zebranej w Sydney na obchody święta Chanuki.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.