Reklama

Książki

Przedsionek niebios w Krakowie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Niedawna prezentacja książki „W przedsionku niebios. Sztuka w Hiszpanii doby El Greca” na długo zapadnie w pamięć zebranym w Aula Magna Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II przy ul. Bernardyńskiej 3 w Krakowie. Sala niespodziewanie zapełniła się do ostatniego miejsca. Organizatorami tego niezwykłego wydarzenia były Katedra Historii Sztuki Nowożytnej Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie oraz Wydawnictwo AA.

Książka stanowi pokłosie wykładów wygłoszonych w krakowskim Instytucie Cervantesa w roku 2014 dla upamiętnienia 400-lecia śmierci niezwykłego malarza – El Greca, „wciąż fascynującego zdolnością czynienia wiarygodnym tego, co niewiarygodne”. Nie byłoby tej publikacji, gdyby nie zaangażowanie i naukowa redakcja ks. prof. Andrzeja Witko.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Na tę niecodzienną prezentację przybyli goście z całej Polski, ludzie ze świata kultury i nauki, m.in. prof. Irena Rolska – dyrektor Instytutu Historii Sztuki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego i prof. Jan Wiktor Sienkiewicz z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Nie zabrakło także przedstawicieli krakowskiej Alma Mater wraz z prorektorem uczelni – ks. prof. Januszem Mastalskim na czele. Uroczystość rozpoczął kierownik katedry – ks. prof. Andrzej Witko, który powitał licznie zebranych gości. Następnie głos zabrał Andrzej Mardyła – dyrektor Wydawnictwa AA i wyraził uznanie dla wszystkich, którzy zaangażowali się w przygotowanie tej publikacji. Redaktor książki przedstawił z kolei krótką charakterystykę poszczególnych autorów. Wybrane fragmenty odczytał ks. dr Piotr Szweda MS. Na koniec głos zabrał prof. Juliusz Chrościcki z Warszawy, recenzent prezentowanej książki, który podkreślił, że ta naukowa praca rzuca nowe światło na wiele zagadnień i wyznacza nowe kierunki badań nad historią sztuki. Książka została zgłoszona jako ministerialny podręcznik dla wszystkich humanistów.

Prezentowana publikacja zawiera sześć tekstów wybitnych historyków sztuki z Hiszpanii i z Polski. Autorem przedmowy jest prof. Benito Navarrete Prieto. Pierwszy tekst – prof. Fernanda Maríasa Franco, członka Królewskiej Akademii Historii, czołowego specjalisty zajmującego się historią sztuki nowożytnej w Hiszpanii, nosi tytuł „El Greco 2014: Poprzez pożółkłe werniksy czy nowym spojrzeniem?”. Autorem drugiego artykułu – pt. „El Greco i jego tajemnice” jest ks. prof. Andrzej Witko. Prof. Rosario Camacho Martínez, jedna z najwybitniejszych specjalistek w tej dziedzinie, przygotowała tekst pt.: „Architektura hiszpańska pomiędzy rokiem 1541 a 1614”. Kolejny artykuł – pt. „Rzeźba hiszpańska w czasach El Greca” przygotował prof. José Roda Peña, znawca rzeźby, specjalizujący się w epoce zarówno renesansu, jak i baroku. W książce zamieszczono także tekst pt. „Malarstwo w Hiszpanii w czasach El Greca”. Jego autorem jest ks. prof. Andrzej Witko. Ostatni artykuł to rzetelna analiza krytyczna, podejmująca temat znaczenia sztuki użytkowej w czasach Kreteńczyka, którą przeprowadził prof. Álvaro Recio Mir. Całości dopełnia chronologia, przygotowana przez ks. dr. Piotra Szwedę MS, składająca się z trzech części: wiadomości historycznych, faktów z życia El Greca oraz informacji z zakresu sztuki hiszpańskiej doby Theotokopulosa, a także starannie wykonany indeks osób.

Na uwagę zasługuje też okładka książki. Przedstawiony został na niej niepublikowany dotąd wizerunek Jezusa Chrystusa autorstwa El Greca, odkryty w niezwykłych okolicznościach w apartamentach prywatnych papieża Jana Pawła II przez ks. prof. Andrzeja Witko w 2003 r.

Bogato ilustrowana książka „W przedsionku niebios. Sztuka w Hiszpanii doby El Greca” to wartościowa i interesująca lektura nie tylko dla polskich odbiorców, ale też dla wszystkich hispanistów, a nawet dla czytelników hiszpańskich. Stanowi ona swoiste kompendium wiedzy na temat sztuki hiszpańskiej w czasach El Greca i nie może jej zabraknąć w naszych publicznych i domowych bibliotekach.

2016-01-13 08:56

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Częstochowa: spotkanie autorskie z ks. Arkadiuszem Paśnikiem

[ TEMATY ]

książka

Ks. Mariusz Frukacz/Niedziela

„Obietnica. Historia, którą napisało życie”, „Znamię”, „Dar”, „Lęk”, „Miłość” – to tytuły książek, o których opowiedział wieczorem 19 listopada podczas spotkania autorskiego, które odbyło się w auli Radia FIAT ks. Arkadiusz Paśnik, proboszcz lubelskiej parafii pw. św. Michała Archanioła i terapeuta uzależnień.

Spotkanie otworzył ks. Piotr Zaborski, dyrektor Radia FIAT, który wyraził wdzięczność za możliwość spotkania z autorem bardzo chętnie czytanych książek.
CZYTAJ DALEJ

Św. Teresa od Dzieciątka Jezus - "Moim powołaniem jest miłość"

Niedziela łódzka 22/2003

[ TEMATY ]

św. Teresa z Lisieux

Adobe Stock

Św. Teresa z Lisieux

Św. Teresa z Lisieux

O św. Teresie od Dzieciątka Jezus i Najświętszego Oblicza, karmelitance z Lisieux we Francji, powstały już opasłe tomy rozpraw teologicznych. W tym skromnym artykule pragnę zachęcić czytelników do przyjaźni z tą wielką świętą końca XIX w., która także dziś może stać się dla wielu ludzi przewodniczką na krętych drogach życia. Może także pomóc w zweryfikowaniu własnego stosunku do Pana Boga, relacji z Nim, Jego obrazu, który nosimy w sobie.

Życie św. Teresy daje się streścić w jednym słowie: miłość. Miłość była jej głównym posłannictwem, treścią i celem jej życia. Według św. Teresy, najważniejsze to wiedzieć, że jest się kochanym, i kochać. Prawda to, jak może się wydawać, banalna, ale aby dojść do takiego wniosku, trzeba w pełni zaakceptować siebie. Św. Teresie wcale nie było łatwo tego dokonać. Miała niesforny charakter. Była bardzo uparta, przewrażliwiona na swoim punkcie i spragniona uznania, łatwo ulegała emocjom. Wiedziała jednak, że tylko Bóg może dokonać w niej uzdrowienia, bo tylko On kocha miłością bez warunków. Dlatego zaufała Mu i pozwoliła się prowadzić, a to zaowocowało wyzwoleniem się od wszelkich trosk o samą siebie i uwierzeniem, że jest kochana taką, jaka jest. Miłość to dla św. Teresy "mała droga", jak zwykło się nazywać jej duchowy system przekonań, "droga zaufania małego dziecka, które bez obawy zasypia w ramionach Ojca". Św. Teresa ufała bowiem w miłość Boga i zdała się całkowicie na Niego. Chciała się stawać "mała" i wiedziała, że Bogu to się podoba, że On kocha jej słabości. Ona wskazała, na przekór panującemu długo i obecnemu często i dziś przekonaniu, że świętość nie jest dostępna jedynie dla wybranych, dla tych, którzy dokonują heroicznych czynów, ale jest w zasięgu wszystkich, nawet najmniejszych dusz kochających Boga i pragnących spełniać Jego wolę. Św. Teresa była przekonana, że to miłosierdzie Boga, a nie religijne zasługi, zaprowadzi ją do nieba. Św. Teresa chciała być aktywna nie w ćwiczeniu się w doskonałości, ale w sprawianiu Bogu przyjemności. Pragnęła robić wszystko nie dla zasług, ale po to, by Jemu było miło i dlatego mówiła: "Dzieci nie pracują, by zdobyć stanowisko, a jeżeli są grzeczne, to dla rozradowania rodziców; również nie trzeba pracować po to, by zostać świętym, ale aby sprawiać radość Panu Bogu". Św. Teresa przekonuje w ten sposób, że najważniejsze to wykonywać wszystko z miłości do Pana Boga. Taki stosunek trzeba mieć przede wszystkim do swoich codziennych obowiązków, które często są trudne, niepozorne i przesiąknięte rutyną. Nie jest jednak ważne, co robimy, ale czy wykonujemy to z miłością. Teresa mówiła, że "Jezus nie interesuje się wielkością naszych czynów ani nawet stopniem ich trudności, co miłością, która nas do nich przynagla". Przykład św. Teresy wskazuje na to, że usilne dążenie do doskonałości i przekonywanie innych, a zwłaszcza samego siebie, o swoich zasługach jest bezcelowe. Nigdy bowiem nie uda się nam dokonać takich czynów, które sprawią, że będziemy w pełni z siebie zadowoleni, jeśli nie przekonamy się, że Bóg nas kocha i akceptuje nasze słabości. Trzeba zgodzić się na swoją małość, bo to pozwoli Bogu działać w nas i przemieniać nasze życie. Św. Teresa chciała być słaba, bo wiedziała, że "moc w słabości się doskonali". Ta wielka święta, Doktor Kościoła, udowodniła, że można patrzeć na Boga jak na czułego, kochającego Ojca. Jednak trwanie w takim przekonaniu nie przyszło jej łatwo. Przeżywała wiele trudności w wierze, nieobce były jej niepokoje i wątpliwości, znała poczucie oddalenia od Boga. Dzięki temu może być nam, ludziom słabym, bardzo bliska. Jest także dowodem na to, że niepowodzenia i trudności są wpisane w życie każdego człowieka, nikt bowiem nie rodzi się święty, ale świętość wypracowuje się przez walkę z samym sobą, współpracę z łaską Bożą, wypełnianie woli Stwórcy. Teresa zrozumiała najgłębszą prawdę o Bogu zawartą w Biblii - że jest On miłością - i dlatego spośród licznych powołań, które odczuwała, wybrała jedno, mówiąc: "Moim powołaniem jest miłość", a w innym miejscu: "W sercu Kościoła, mojej Matki, będę miłością".
CZYTAJ DALEJ

Warszawa: W październiku Nocna Droga Różańcowa i Warszawski Dzień Różańcowy

2025-10-01 09:11

[ TEMATY ]

Nocna Droga Różańcowa

Warszawski Dzień Różańcowy

Karol Porwich/Niedziela

IX Nocna Droga Różańcowa i 16. Warszawski Dzień Różańcowy - to niektóre z propozycji duszpasterskich przygotowanych dla katolików w październiku w stolicy. Zgodnie z decyzją papieża Leona XIII w Kościele katolickim jest to miesiąc poświęcony modlitwie różańcowej.

Pierwsze ślady modlitwy różańcowej zanotowali egipscy pustelnicy w V w. n.e. Mnisi powtarzali wielokrotnie pierwszą część modlitwy „Zdrowaś Maryjo”, czyli pozdrowienie anielskie i błogosławieństwo św. Elżbiety. Drugą jej część dodano prawdopodobnie w XIV w. podczas epidemii dżumy w Europie. Ostateczny tekst „Zdrowaś Maryjo” zatwierdził papież Pius V w 1568 r.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję