Reklama

Duchowość

Homilia

Wszystkim tym, którzy je przyjęli, dało moc, aby się stali Dziećmi Bożymi

Niedziela Ogólnopolska 1/2016, str. 32-33

[ TEMATY ]

Ewangelia

Graziako

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W czytaniu z Księgi Syracha uosobiona Mądrość wskazuje na Jakuba, czyli Izrael, jako szczególne miejsce swego zamieszkania w czasach Starego Testamentu. Stworzona przed wiekami „zapuściła korzenie w sławnym narodzie”. Zanim Bóg w Jezusie Chrystusie stał się człowiekiem, przez długie wieki niestrudzenie objawiał Siebie, prowadząc lud swego wybrania ku radykalnie nowemu wejściu w dzieje ludzkości. Zbawcza ekonomia Nowego Testamentu została poprzedzona przez Stary Testament, który przygotowywał Izraelitów na przyjście Syna Bożego. Liturgia chrześcijańska podejmuje pieśń chwały psalmisty, w której brzmi szczery podziw: „Żadnemu narodowi tak nie uczynił, o swoich wyrokach ich nie pouczył”.

Reklama

Bogactwo Starego Testamentu stanowi niezbywalną prehistorię wyznawców Jezusa Chrystusa. Starotestamentowi bohaterowie wiary i wydarzenia to również nasza, chrześcijan, własność i fundament. Bez Starego Testamentu nie mielibyśmy korzenia, z którego wyrastamy. Pozdrawiając chrześcijan w Efezie, św. Paweł wielbi Boga, że w Chrystusie „wybrał nas przed założeniem świata, abyśmy byli święci i nieskalani przed Jego obliczem”. „Nas” – czyli wyznawców Tego, który został dziewiczo poczęty w Nazarecie, przyszedł na świat w Betlejem, żył i nauczał oraz umarł i zmartwychwstał – wszystko zgodnie z Pismem. Wybranie Izraela było od zawsze podporządkowane duchowemu dobru wszystkich, ponieważ Bóg „z miłości przeznaczył nas dla siebie jako przybranych synów przez Jezusa Chrystusa”. O ile pochwała Mądrości z Księgi Syracha wysławia Boga za przywileje Izraela, to św. Paweł wysławia Boga za włączenie w owe przywileje wszystkich narodów. Narodziny Syna Bożego stały się prawdziwie dobrą nowiną dla całej ludzkości.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wspaniały hymn, który otwiera Ewangelię według św. Jana, może być porównywany jedynie z hymnem o stworzeniu świata i człowieka na początku Księgi Rodzaju, która otwiera Biblię. Przyjście Słowa, czyli Syna Bożego jako drugiej Osoby Trójcy Przenajświętszej, jest „drugim stworzeniem”, odwiecznie zamierzonym i przygotowanym przez Boga. „Wszystko przez Nie się stało” – najpierw podczas dzieła stworzenia świata, a następnie w dziele głębokiej odnowy duchowej dokonanej przez Wcielenie. Narodziny Jezusa w Betlejem są źródłem życia nadprzyrodzonego. Paradoks polega na tym, że nie u wszystkich w Izraelu objawienie Boga w Jezusie znalazło posłuch. Dlatego w Betlejem słychać też płacz: „Przyszło do swojej własności, a swoi Go nie przyjęli”. W kontekście dramatycznej odmowy tym większego znaczenia nabiera pozytywna odpowiedź wiary, która pochodzi spoza ludu Bożego wybrania. Wiara w Chrystusa wszczepia Jego wyznawców w wybranie i przywileje Izraela, które są nieodwołalne, ponieważ Bóg jest wierny swoim słowom i obietnicom. Jednak wraz z wcieleniem Słowa – Syna Bożego to wybranie i przywileje zostały wydatnie rozszerzone: „Wszystkim tym, którzy Je przyjęli, dało moc, aby się stali dziećmi Bożymi”.

Polecamy „Kalendarz liturgiczny” – liturgię na każdy dzień

Jesteśmy również na Facebooku i Twitterze

2015-12-23 09:08

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ewangelia zawiera wiele niekonsekwencji?

[ TEMATY ]

Ewangelia

Karol Porwich/Niedziela

Co macie na myśli, mówiąc o „niekonsekwencjach”? Jaskrawe sprzeczności? Nie ma żadnych. Analogiczne fragmenty tekstu, które wydają się mówić o różniących się od siebie kwestiach? Owszem, niektóre sprawiają takie wrażenie, można je jednak odczytywać razem, wówczas ułożą się w rozsądną całość.

Rozważmy fragment Ewangelii, w którym Jezus uzdrawia dwóch niewidomych pod Jerychem. U świętego Mateusza (Mt 20,29–34) nie ma zapisanych imion mężczyzn, którzy zostają uzdrowieni, kiedy Jezus opuszcza miasto. Święty Marek (Mk 10,46–52) wspomina tylko o jednym niewidomym o imieniu Bartymeusz, który także zostaje uzdrowiony w momencie, w którym Jezus opuszcza miasto. U świętego Łukasza (Łk 18,35–43) pojawia się tylko jeden niewidomy, anonimowy żebrak i w odróżnieniu od relacji św. Mateusza i św. Marka wydaje się, że zostaje uzdrowiony w chwili, w której Jezus wchodzi do miasta. Oczywiście opisywane fragmenty Ewangelii dotyczą tego samego wydarzenia. Skąd zatem wzięły się aż dwie pozorne niekonsekwencje i jak je pogodzić? (Jeden mężczyzna vs dwóch, wejście Jezusa do miasta vs wyjście, etc.). Jest na to wytłumaczenie: Bartymeusz zawołał Jezusa w momencie, kiedy On wchodził do miasta wraz z tłumem podążających za Nim osób, ale w całym tym zamieszaniu nie było słychać wołania. Zanim Jezus opuścił miasto, do Bartymeusza dołączył jeszcze jeden niewidomy. Tylko Bartymeusz jest wymieniony z imienia, być może z powodu swojej wytrwałości lub być może dlatego, że później był dobrze znany w społeczności chrześcijańskiej. W każdym razie Bartymeusz zawołał Jezusa jeszcze raz, kiedy wychodził On z miasta, i tym razem został usłyszany, ponieważ wychodzący z Jerycha ludzie nie byli już tak rozentuzjazmowani, czyli nie robili aż tyle hałasu. Jezus wówczas uzdrowił zarówno Bartymeusza, jak i drugiego niewidomego. Następna pozorna niespójność: u świętego Mateusza (Mt 20,20– 21) matka Jakuba i Jana (synów Zebedeusza) przychodzi do Jezusa i prosi Go, aby jej synowie mogli zająć miejsce po Jego prawej i lewej stronie, kiedy powróci On do swojego królestwa. Święty Marek (Mk 10,35–37) pisze natomiast, że Jakub i Jan sami o to proszą Jezusa. No to któremu z Ewangelistów mamy wierzyć? Jednemu i drugiemu. Wbrew pozorom i tutaj nie ma niekonsekwencji. Matka Jakuba i Jana pierwsza przychodzi do Jezusa, aby „utorować drogę” swoim synom, którzy przychodzą później, aby ponowić swoją prośbę. Podobny passus pojawia się w Pierwszej Księdze Królewskiej (Krl 1,11–21). Najpierw Natan nakazuje Batszebie, matce Salomona, pójść do posuniętego w latach króla Dawida z informacją, że Adoniasz przejął władzę, później zaś sam idzie do króla z tą samą informacją.
CZYTAJ DALEJ

Jakie są najpopularniejsze imiona nadawane dzieciom w I połowie 2025 roku? Znamy odpowiedź

2025-07-29 16:43

[ TEMATY ]

imię

Karol Porwich/Niedziela

Zofia i Nikodem - takie imiona dla swoich dzieci najczęściej wybierali rodzice w pierwszej połowie tego roku - poinformowało we wtorek Ministerstwo Cyfryzacji (MC). Wśród najrzadziej nadawanych imion znalazły się natomiast m.in. Renata i Franek.

Dziewczynki w tym roku najczęściej otrzymywały imiona: Zofia (2117 dzieci, awans z 2. miejsca), Maja (1946, spadek z 1. miejsca), Zuzanna (1864), Laura (1791), Hanna (1610), Julia (1590), Oliwia (1463), Pola (1334), Alicja (1307) i Amelia (1224, nowość w top 10).
CZYTAJ DALEJ

Po śladach św. Pawła - Pielgrzymka Niedzieli Rzeszowskiej do Grecji

2025-07-29 23:11

Barbara Szydełko

Pielgrzymka do Grecji

Pielgrzymka do Grecji

Oprócz miejsc związanych ze św. Pawłem i jego towarzyszami pielgrzymi popłynęli wyspę Korfu, gdzie nawiedzili Sanktuarium św. Spirydona, gdzie spoczywają jego relikwie. Św. Spirydon jest patronem wyspy ale i uczestnikiem Soboru Nicejskiego, którego 1700 rocznicę w tym roku obchodzimy. Na trasie pielgrzymów znalazło się także Skopje w Macedonii Północnej, gdzie pielgrzymi nawiedzili miejsce, gdzie urodziła się św. Matka Teresa z Kalkuty oraz jej poświęconą kaplicę i muzeum. Była także okazja poznać stolicę Macedonii Północnej.

Nie zabrakło także podziwiania greckiej przyrody na Riwierze Olimpijskiej i w Górach Olimpu. Imponujący był spacer wąwozem do tzw. Wanien Afrodyty i wizyta w prawosławnym klasztorze św. Dionizosa pod Olimpem. Ciekawym doświadczeniem było także nawiedzenie klasztoru Warłama na Meteorach i zapoznanie się życiem mnichów greckiego prawosławia. Była także okazja poznania kultury greckiej i greckiej kuchni. W drodze powrotnej przez Serbię pielgrzymi zwiedzili stolicę Serbii - Belgrad.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję