Reklama

Niedziela Kielecka

Ostrokrzew i sianko zawsze na czasie

Wśród symboli Bożego Narodzenia znajdują się sianko na wigilijny stół, prawie nigdzie już niestosowana słoma i gałązki ostrokrzewu, które z powodzeniem konkurują z ozdobami ze świerku czy jodły

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wigilijne sianko to historyczne nawiązanie do sceny Narodzenia, gdy Maryja położyła Dzieciątko w żłobie na sianie. Podczas wieczerzy wigilijnej wkłada się garść siana pod obrus albo umieszcza na białym talerzu z serwetą. Jako wysuszona trawa, sianko jest symbolem przemijalności świata i życia.

Ostrokrzew, kojarzony dzisiaj najczęściej z kartkami świątecznymi ze Stanów Zjednoczonych lub z estetyką świąt w konwencji Europy Zachodniej, był już dobrze znany w średniowieczu. Przeciwstawiano go jemiole, mającej pogańskie korzenie, i zalecano, jako roślinę godną zdobić chrześcijański dom. Czerwone koraliki miały symbolizować krew z ran Chrystusa, a ostre końce liści – koronę cierniową. Jak zauważają sprzedawcy w kieleckich sklepach Agrocentrum i Centrum Ogrodniczego Piaseczna Górka, coraz częściej sprzedają się młode sadzonki ostrokrzewu, którymi nabywcy cieszą się wiele lat. Jest on bardzo łatwy w uprawie i ozdobny ze stale zielonych, karbowanych liści oraz dekoracyjnych jagód. Uznaniem cieszą się obecnie odmiany o biało-zielonych liściach.

Słoma była obowiązkowym elementem wyposażenia chłopskiej izby w dniu wigilii. W ten sposób symbolicznie nawiązywano do betlejemskiej stajni. Zwyczaj ten był znany w Polsce, na Ukrainie (gdzie snop zboża zwany dyduchem, nawet współcześnie ważniejszy jest od choinki), w Słowacji i krajach bałtyckich. Powrósłami z wigilijnej słomy obwiązywano po wieczerzy drzewa w sadach, by je chronić od chorób i zapewnić obfitość plonów. Jak pisze prof. Halina Mielicka w „Kulturze obyczajowej mieszkańców wsi kieleckiej XIX i XX wieku, „za tragarz biegnący przez środek izby zatykano słomę nazywaną ´kopek´. Słomę tę trzeba było ułożyć na kształt pajęczyny, ponieważ [co podkreślali respondenci, mieszkańcy wiosek świętokrzyskich, przyp. red.], „pajęczyna ochraniała Jezusa w stajence, w której się urodził”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2014-12-19 11:12

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Boże Narodzenie w praktyce

Otwórz się, niebo pokryte chmurami, i Sprawiedliwy niech zejdzie z obłoków jak deszcz ożywczy, co zwilży pustynię naszego serca”. To słowa hymnu brewiarzowego, którym Kościół modli się w okresie Adwentu. Dziś te słowa zostały wypełnione. Tej świętej nocy Chrystus zszedł z obłoków i – zstępując na ziemię – pragnie zwilżyć pustynie naszych serc.
CZYTAJ DALEJ

"Rerum novarum". Kamień węgielny katolickiej nauki społecznej

2025-05-14 21:11

[ TEMATY ]

Encyklika

Leon XIII

Papież Leon XIV

pl.wikipedia.org

Philip de László "Portret Leona XIII" (1900)

Philip de László Portret Leona XIII (1900)

15 maja 1891 r. papież Leon XIII ogłosił encyklikę "Rerum novarum". Ta data, jak i wybór kard. Prevosta na papieża Leona XIV jest okazją do przypomnienia treści tego dokumnetu.

Wspomniany dokument papieski, ogłoszony 15 maja 1891 z podtytułem „encyklika w sprawie robotniczej”, wskazywał zarówno na zakres tematyczny poruszanych w nim zagadnień, jak i na głównych jego odbiorców: świat pracy, rozumiany szeroko, a więc obejmujący i pracobiorców, i pracodawców. Zanim dokument ten ujrzał światło dzienne, jego autor ogłosił kilka innych encyklik o tematyce społecznej, choć z pewnością nie tej rangi, m.in.: „Quod Apostolici muneris” z 28 grudnia 1878 – o prawno-moralnych podstawach porządku społecznego oraz istnienia warstw i klas społecznych; „Humanum genus” z 20 kwietnia 1884 – m.in. o korporacyjnym ustroju średniowiecza, mającym stanowić wzór dla tworzenia nowych form organizowania się społeczeństwa; „Immortale Dei” z 1 listopada 1885 – o chrześcijańskim ustroju państwa; „Diuturnum illud” z 29 czerwca 1887 – o pochodzeniu władzy państwowej; „Libertas” z 20 czerwca 1888 – o wolności osoby ludzkiej; „Sapientiae christanae” z 10 stycznia 1890 – o społecznych obowiązkach katolików.
CZYTAJ DALEJ

Budujmy nadzieję

2025-05-15 15:16

[ TEMATY ]

Laudato si'

Tydzień Laudato Si'

ks. Zbigniew Kucharski

Łukasz Frasunkiewicz

O teologii stworzenia, ekologii, papieżu Franciszku, św. Janie Pawle II, Tygodniu Laudato si

Rozpoczęcie obchodów Tygodnia Laudato si w niedzielę 18 maja br. zbiega się z 105. rocznicą urodzin św. Jana Pawła II-go. Warto zauważyć, że ma to swój kontekst historyczny. Św. Jan Paweł II w czasie swojego pontyfikatu wielokrotnie odnosił się do teologii stworzenia i ekologii.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję