Trzy dni śpiewu i muzyki, która unosi się pod gotyckimi sklepieniami. Tak wyglądała tegoroczna edycja festiwalu „Strzegom a Cappella” w Bazylice Mniejszej Świętych Apostołów Piotra i Pawła.
Od 22 do 24 sierpnia monumentalna świątynia, nazywana perłą dolnośląskiego gotyku i zaliczana do Pomników Historii, stała się miejscem wyjątkowego forum zespołów wokalnych. To właśnie jej akustyka, czysta i szlachetna, sprawia, że wykonywane utwory nabierają szczególnego wymiaru, łącząc piękno architektury z duchowym przeżyciem.
Koncerty
Festiwal otworzyła Capella Cracoviensis pod batutą Jana Tomasza Adamusa. W piątkowy wieczór chór kameralny i orkiestra wykonali „Passio Domini Nostri Jesu Christi secundum Joannem” Arvo Pärta. Estoński mistrz minimalizmu ukazał w tym dziele tajemnicę męki i śmierci Chrystusa, a muzycy zabrali słuchaczy w głęboką modlitwę, która w bazylice zabrzmiała z niezwykłą siłą.
Sobota rozpoczęła się nietypowo, bo w strzegomskim ratuszu. Publiczność mogła podziwiać Otto Müller Ensemble w klasycznym składzie kwartetu smyczkowego. Zofia Wojniakiewicz i Anna Nowak (skrzypce), Mateusz Doniec (altówka) oraz Krystyna Wiśniewska (wiolonczela) wykonali utwory Josepha Haydna i Antona Weberna. Było to jedyne wydarzenie poza bazyliką, a zarazem ciekawy kontrast dla wieczornego koncertu.
Reklama
Wieczorem świątynia znów wypełniła się muzyką. Na scenie pojawił się Ensemble Quartonal. Czterech wokalistów z Niemiec, którzy zaprezentowali program „Caritas et Amor”, muzyczny dialog o miłości, modlitwie i uwielbieniu. Ich perfekcyjna harmonia i czystość brzmienia oczarowały słuchaczy. – To była muzyka, która dotykała duszy – podkreślali uczestnicy, nagradzając artystów długimi, niekończącymi się oklaskami.
Kulminacją festiwalu był niedzielny występ Capella de la Torre. Zespół z Berlina, specjalizujący się w muzyce dawnej, przypomniał, jak w renesansie brzmiały zespoły dęte, które grywały z wież i balkonów miast Europy. Koncert „Trionfo dei Piffari” był prawdziwą ucztą, muzycy odtworzyli dawne instrumentarium, a szałamaje i dulcjany zabrzmiały świeżo, niemal współcześnie. Publiczność nagrodziła ich owacją na stojąco.
Sakralna przestrzeń
– Ten kościół jest wyjątkowym miejscem. Ma niezwykle szlachetną akustykę i powinien być szerzej znany jako doskonała przestrzeń dla muzyki – podkreślił Jan Tomasz Adamus, dyrektor artystyczny festiwalu. – To dla naszej parafii wyróżnienie, że w tych murach rozbrzmiewa modlitwa i muzyka w wykonaniu artystów światowej klasy. To dowód, jak pięknie średniowieczni budowniczowie potrafili sprostać wyzwaniu akustyki – dodał ks. prał. Marek Babuśka, proboszcz bazyliki.
Burmistrz Strzegomia Krzysztof Kalinowski, przypomniał, że „Strzegom a Cappella” narodziło się z wcześniejszych Koncertów Nocnych, które pokazały, jak wielki potencjał tkwi w bazylice. Dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz miasta Strzegom festiwal będzie kontynuowany w kolejnych latach.
Muzyka, która przez trzy dni rozbrzmiewała w świątyni, zostawiła w sercach uczestników poczucie obcowania z pięknem i sacrum. Strzegomska bazylika znów udowodniła, że jest nie tylko pomnikiem historii, ale i miejscem żywego spotkania sztuki i wiary.
W kościele pw. Ducha Świętego w Zielonej Górze odbył się koncert w wykonaniu studentów Instytutu Muzyki Uniwersytetu Zielonogórskiego pt. "Jesu Dulcis Memoria".
Zostały zaprezentowane utwory barokowe, romantyczne i z wieku XX. Wystąpili studenci z klas śpiewu dr Marzanny Rudnickiej i dra hab. Macieja Straburzyńskiego oraz z klasy organów dra Michała Kocota.
22 listopada Kościół obchodzi wspomnienie św. Cecylii. Należy ona do najsłynniejszych męczennic Kościoła rzymskiego. Żyła na przełomie II i III w. Jako młoda dziewczyna, złożyła ślub czystości.
Mimo iż zmuszono ją do małżeństwa z poganinem Walerianem, nie złamała swego przyrzeczenia, lecz pozyskała dla Chrystusa swego męża i jego brata. Wszyscy troje ponieśli śmierć męczeńską.
Jakub de Voragine w Złotej legendzie w taki oto sposób pisze o św. Cecylii: „Gdy muzyka grała, ona w sercu Panu jedynie śpiewała. Przyszła wreszcie
noc, kiedy Cecylia znalazła się ze swym małżonkiem w tajemniczej ciszy sypialni. Wówczas tak przemówiła do niego: Najmilszy, istnieje tajemnica, którą ci wyznam, jeśli mi przyrzekniesz,
że będziesz jej strzegł troskliwie. Jest przy mnie anioł Boży, który mnie kocha i czujnie strzeże mego ciała. Będziesz go mógł zobaczyć, jeśli uwierzysz w prawdziwego Boga i obiecasz,
że się ochrzcisz. Idź więc za miasto drogą, która nazywa się Appijska i powiedz biedakom, których tam spotkasz: Cecylia posyła mnie do was, abyście pokazali mi świętego starca Urbana.
Skoro ujrzysz jego samego, powtórz mu wszystkie moje słowa. A gdy on już oczyści ciebie i wrócisz do mnie, wtedy ujrzysz i ty owego anioła.
Walerian przyjął chrzest z rąk św. Urbana. Wróciwszy do Cecylii znalazł ją w sypialni rozmawiającą z aniołem. Anioł trzymał w ręce dwa wieńce z róż
i lilii i podał jeden z nich Cecylii, a drugi Walerianowi, mówiąc przy tym: Strzeżcie tych wieńców nieskalanym sercem i czystym ciałem, ponieważ
przyniosłem je dla was z raju Bożego. One nigdy nie zwiędną ani nie stracą swego zapachu i nigdy nie ujrzą ich ci, którym czystość nie jest miła”.
Pierwszym miejscem kultu św. Cecylii stał się jej grób w katakumbach Pretekstata, gdzie zachowała się grecka inskrypcja „Oddała duszę Bogu”. Następnie kryptę powiększono, przyozdabiając
jej sklepienie malowidłem przedstawiającym Świętą w postaci orantki.
Pierwsze ślady kultu liturgicznego Świętej męczennicy zawiera Sakramentarz leoniański z V w., gdzie znajduje się 5 formularzy mszalnych z własnymi prefacjami. Z kolei
w aktach synodu papieża Symmacha z 499 r. znajduje się wzmianka o kościele pw. św. Cecylii wzniesionym w połowie IV w. Inną sławną świątynią dedykowaną
Świętej jest bazylika zbudowana przez papieża Paschalisa na rzymskim Zatybrzu w początkach IX w., gdzie złożono pod ołtarzem jej doczesne szczątki.
Za patronkę muzyki kościelnej uznano św. Cecylię dopiero pod koniec średniowiecza. Miało to swoje źródła w błędnym rozumieniu treści jednej z antyfon oficjum brewiarzowego: Cantantibus
organis Coecilia Domino decantabat. Owo sformułowanie antyfony spowodowało powstanie licznych przedstawień ikonograficznych św. Cecylii, która gra na instrumencie przypominającym organy.
W nawiązaniu do tej średniowiecznej tradycji od XVI w. w Kościele zachodnim zaczęły powstawać stowarzyszenia, których celem było pielęgnowanie muzyki kościelnej. Największy jednak rozgłos
zyskało Stowarzyszenie św. Cecylii, które powstało w Bambergu w 1868 r.
Dążyło ono do odnowienia prawdziwej muzyki kościelnej poprzez oczyszczenie liturgii z elementów świeckich i przywrócenia w liturgii chorału gregoriańskiego oraz polifonii
Szkoły Rzymskiej. Rychło ruch cecyliański rozszerzył się na cały Kościół powszechny, a wybitni kompozytorzy dedykowali jej swoje dzieła.
Spotkanie ukraińskich nastolatków oraz matek z Leonem XIV
Leon XIV spotkał się w Pałacu Apostolskim z grupą matek i żon więźniów pozostających w niewoli rosyjskiej oraz nastolatków wywiezionych siłą do Rosji, którzy teraz powrócili do ojczyzny. „To spotkanie daje nam nadzieję, że Stolica Apostolska nas chroni i pracuje dla tych, którzy wciąż są w niewoli” – mówili Ukraińcy dziennikarzom Vatican News.
Historie cierpienia, strat, wyrwania z korzeni i więzi — to losy wielu ukraińskich matek i żon więźniów oraz dzieci wywiezionych przymusowo do Rosji. Według szacunków podawanych w ostatnich latach przez rząd ukraiński, było ich około dwudziestu tysięcy; około tysiąca wróciło do domu w latach 2024–2025. Wśród nich Mark, Ołeksandr, Weronika, Marta – w piątek spotkały się z Papieżem Leonem XIV w Pałacu Apostolskim.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.