Reklama

Niedziela Małopolska

Rola i zadania przedmiotu WDŻ

    Wszystko w naszym życiu ma swój początek i koniec…Także szkoła podstawowa kończy się wraz z ukończeniem ósmej klasy.

2025-06-21 13:44

Maria Fortuna- Sudor

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

    Ważną rolę edukacyjną odgrywają zajęcia wychowania do życia w rodzinie, m. in. motywują do podejmowania trudu samowychowania. Szkolne zajęcia wychowania do życia w rodzinie wspierają rodziców w przygotowaniu młodego pokolenia do szczęśliwego, świadomego życia rodzinnego. Przedmiot Wychowanie do życia w rodzinie - WDŻ spełnia rolę pomocniczą dla rodziców, a nauczyciel, towarzyszy dzieciom i młodzieży w ich rozwoju, wyposaża je w podstawową wiedzę o dojrzewaniu. Szkoła jest ważnym miejscem przygotowania młodych do dojrzałej miłości.

    W wychowaniu dzieci i młodzieży istotne jest także współdziałanie rodziców, ponieważ tylko wtedy mogą obronić się przed naciskami środowisk, które usiłują lansować seksualizm dezintegrujący osobowość ich dzieci. Trzeba mieć świadomość, że seksualność bez wymiaru emocjonalnego, moralnego i duchowego wywiera negatywny wpływ na postawę młodego człowieka. Materiały Wydawnictwa Rubikon koncentrują uwagę uczniów na kształtowaniu dojrzałych relacji międzyludzkich i wskazują, że istotą ludzkiej seksualności jest otwierania się na miłość, jej dawania i otrzymywania.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

    Ta wiedza z założenia ma charakter holistyczny, ponieważ człowiek jest istotą wielowymiarową: biologiczną, psychologiczną, społeczną i duchową. Program wychowania do życia w rodzinie eksponuje aspekty psychologiczne, społeczne i pedagogiczne, m.in.: wzajemne relacje międzyludzkie, komunikację interpersonalną, przyjmowanie postaw, sposoby postępowania w sytuacji stresu, presji grupy, różnych zdarzeń życia rodzinnego, miłości młodzieńczej (zakochanie), etapy rozwoju i rodzaje miłości, seksualność człowieka, choroby przenoszone drogą płciową (w tym AIDS), metody rozpoznawania płodności i antykoncepcji, problemy niepłodności, zagadnienia związane z dojrzałością do małżeństwa i wreszcie trudne doświadczenia związanych z chorobą, cierpieniem, śmiercią i pamięcią o zmarłych. Prezentowane treści są obszerne i wynikają z potrzeby zmieniającej się rzeczywistości, współczesnych zagrożeń cywilizacyjnych, wskazań środowisk wychowawczych. Proces wychowania na lekcjach WDŻ jest spotkaniem wychowanka i wychowującego, który nie tylko przekazuje wiadomości z różnych dziedzin, ale może także wesprzeć nastolatka w trudnym okresie rozwojowym, wzbudzić ciekawość świata i wskazać zasady oraz wartości stymulujące jego rozwój.

    Podstawa programowa WDŻ, program nauczania i podręczniki uwrażliwiają uczniów na potrzeby drugiego człowieka, mobilizują do samowychowania i poszanowania godności swojej i innych ludzi. Wychowanie prorodzinne prowadzi do wytworzenia poczucia odpowiedzialności moralnej, zgodnej z normami i wartościami. Wychowanie do życia w rodzinie opiera się na fundamencie wartości i te wartości muszą być jasno akceptowane i uwyraźniane. Do tych wartości zaliczamy, m.in.: życie ludzkie, prawda, miłość, odpowiedzialność, wiara i szacunek dla człowieka.

    Życie rodzinne to przede wszystkim sprawne, otwarte i pełne życzliwości porozumienie. Wychowanie do miłości jest realizacją dobra, służby i odpowiedzialności. Zadaniem rodziny i szkoły jest towarzyszenie dzieciom i młodzieży w ich wzrastaniu. Harmonia i porządek zapewnia szansę doświadczenia satysfakcji i radości oraz spełnienia.

Reklama

    Podstawowym celem wychowania do życia w rodzinie, obok przekazu wiedzy, jest stymulowanie uczniów do rozwoju zintegrowanej osobowości. Szkoła nie działa w próżni, uwzględnia przeszłe i aktualne doświadczenia dziecka. Nauczyciel prowadzący zajęcia WDŻ powinien być autentyczny, to znaczy być w zgodzie ze sobą. Powinien uczyć i przekazywać wiedzę o wartościach i normach, które sam podziela i urzeczywistnia. Podczas tych zajęć uczniowie chcą dociekać prawdy, by rozwijać swoje niepokoje i obawy. Liczą na rozmowę, konfrontację poglądów i dyskusję. Na te rozmowy potrzeba czasu oraz nauczycielskiej cierpliwości i empatii. Nauczyciel powinien nieustannie doskonalić swój warsztat pracy, modyfikować dobór metod i wzbogacać wiedzę.

    Wychowanie do życia w rodzinie ukazuje wartości rodziny w życiu osobistym człowieka, wnosi pozytywny wkład w życie swojej rodziny. Uczy okazywania szacunku innym ludziom, jak również wobec siebie, docenia ich wysiłek i pracę. Przygotowuje do zrozumienia akceptacji przemian okresu dojrzewania, pokonuje trudności okresu dorastania. Kształci umiejętności przyjęcia integralnej wizji osoby, wybiera i urzeczywistnia wartości służące osobowemu rozwojowi, kieruje rozwojem, podejmuje wysiłek samowychowawczy zgodnie z uznawanymi normami i wartościami, poznaje, analizuje i wyraża uczucia, rozwiązuje problemy. Pozyskuje wiedzę na temat organizmu ludzkiego i zachodzących w nim zmian rozwojowych w okresie prenatalnego i postnatalnego oraz akceptacji własnej płciowości. Ukazuje umiejętność obrony własnej intymności i nietykalności seksualnej oraz szacunku dla ciała innej osoby. Uświadamia i uzasadnia potrzeby przygotowania do zawarcia małżeństwa i założenia rodziny. Stwarza możliwość zorientowania w zakresie i komponentach składowych postawy odpowiedzialnego rodzicielstwa. Uczy korzystania ze środków przekazu, w tym z Internetu, w sposób selektywny, umożliwiający obronę przed ich destrukcyjnym oddziaływaniem.

    Podczas zajęć korzystam z szerokiego wachlarza metod i technik nauczania, które mobilizują uczniów do aktywności, a tym samym zwiększają efektywność zajęć i zainteresowanie uczniów oraz kreatywne modelowanie zajęć. Motywują uczniów do refleksji i pogłębiania przekazywanych treści. Zaangażowanie umysłowe, emocjonalne, czy przemyślenia natury moralnej pobudzają do refleksji i wyciągania wniosków. Cytaty i sentencje, które przygotowuję na wstęp lub zakończenie zajęć wzbogacają warsztat pracy - jako ciekawa i satysfakcjonująca „przygoda”. W profilaktyce ważna jest pasja. W rodzinie siła. Wiele ćwiczeń zachęca uczniów do refleksji, inne utrwalają wiedzę. Nie ma edukacji bez relacji. Nadrzędnym celem edukacji jest przekazywanie uczniom określonego zasobu informacji, kształcenie i doskonalenie podstawowych umiejętności oraz kształtowanie odpowiednich postaw jako cel wychowawczy, profilaktyczny. Celem aktywnego uczenia się na zajęciach WDŻ jest nie tylko pogłębianie wiedzy, ale też kształtowanie postaw prorodzinnych, prozdrowotnych i proekologicznych.

    Wychowanie do życia w rodzinie to niewątpliwie wielki program, wielka idea, mądra i pożądana, jakże potrzebny przekaz…dla mnie wspaniała przygoda, emocjonująca podróż, piękne treści programowe. Bo jak napisał Ralph Emerson: „Potrzebujemy przede wszystkim kogoś, kto zainspiruje nas, byśmy zrealizowali swój potencjał w pełni”.

Oceń: +1 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W Boże Ciało doszło do profanacji Najświętszego Sakramentu

2025-06-19 23:02

[ TEMATY ]

profanacja

o. Wojciech Ulman OFMConv

Widz TV Republika z Lubaczowa przesłał do stacji  wstrząsający film z aktu profanacji dokonanego w czasie Mszy Św w kościele pw. św. Stanisława w Lubaczowie.

W trakcie Eucharystii, o godz. 18, młody mężczyzna podszedł w stronę ołtarza, a następnie rzucił plastikową butelką w tabernakulum - najświętsze miejsce w kościele dla osób wierzących.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: nowy koordynator podróży papieskich

2025-06-21 18:25

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Vatican Media

Pochodzący z Meksyku, ks. prał. José Nahúm Jairo Salas Castañeda jest nowym koordynatorem podróży papieskich. Informację tę za pośrednictwem konta X Sekretariatu Stanu przekazał substytut do spraw ogólnych, abp Edgar Peña Parra.

Ks. prał. José Nahum Jairo Salas Castañeda urodził się 11 lipca 1978 r. w Santa Clara w stanie Durango (Meksyk). Święcenia kapłańskie przyjął 4 grudnia 2008 r., inkardynując się do archidiecezji Durango. Ukończył studia z zakresu prawa kanonicznego na Papieskim Uniwersytecie Laterańskim w Rzymie. Po wstąpieniu do służby dyplomatycznej Stolicy Apostolskiej 1 lipca 2013 r. pracował w przedstawicielstwach papieskich w Burundi (2013-2016), Iraku (2016-2019) i na Węgrzech (2019-2023), biorąc udział w organizacji dwóch podróży apostolskich papieża Franciszka we wrześniu 2021 r. - z okazji 52. Międzynarodowego Kongresu Eucharystycznego - oraz w kwietniu 2023 r.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV: to Chrystus jest odpowiedzią Boga na głód człowieka

2025-06-22 18:03

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Vatican Media

Wszyscy ludzie są wezwani do zjednoczenia z Chrystusem, który jest światłością świata i od którego pochodzimy, dzięki któremu żyjemy, do którego zdążamy – powiedział Leon XIV. Zaznaczył, że znakiem tego jest procesja eucharystyczna na Boże Ciało. „W ten sposób powierzamy Go spojrzeniu, sumieniu i sercu ludzi. Sercu tego, kto wierzy, aby wierzył jeszcze mocniej; sercu tego, kto nie wierzy, aby zastanowił się nad głodem, jaki odczuwa w duszy, i nad chlebem, który może go nasycić”.

Leon XIV mówił o tym w homilii Mszy św. sprawowanej przed Bazyliką Laterańską z okazji obchodzonego dziś we Włoszech Bożego Ciała. Nawiązując do Ewangelii o cudownym rozmnożeniu chlebów i ryb, podkreślił, że opowieść ta pokazuje jak dobrze jest być z Jezusem. Gdy Bóg króluje, człowiek zostaje uwolniony od wszelkiego zła. Również w chwili próby, którą przeżyli apostołowie na pustkowiu, kiedy okazało się zapada wieczór i nie ma nic do jedzenia. Jednakże to właśnie w tej godzinie – podkreślił Papież – w czasie niedostatku i mroku, Jezus pozostaje pośród nas.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję