Reklama

Niedziela Świdnicka

Bp Bałabuch: Prawda jest w Chrystusie, nie poza Nim

Nie można szukać prawdy poza Chrystusem – przypomniał w niedzielę 24 listopada bp Adam Bałabuch podczas uroczystości odpustowych w kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Makowicach.

[ TEMATY ]

bp Adam Bałabuch

Bojanice

ks. Marcin Mazur

Makowice

Archiwum prywatne

Bp Adam Bałabuch i ks. Marcin Mazur i przed świątynią podczas obrzędu poświęcenia krzyża

Bp Adam Bałabuch i ks. Marcin Mazur i przed świątynią podczas obrzędu poświęcenia krzyża

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na doroczne święto kościoła filialnego w Makowicach, należącego od 12 lat do parafii Bojanice, do wspólnej modlitwy ksiądz proboszcz Marcin Mazur zaprosił biskupa pomocniczego.

W wygłoszonej homilii bp Bałabuch przypomniał, że prawda znajduje swoje źródło w Chrystusie. - Nie można szukać prawdy poza Chrystusem, bo poza Nim prawdy się nie znajdzie. Jego królestwo nie jest z tego świata, a każdy z nas jest zaproszony do wiecznego życia w tym królestwie – podkreślił biskup, wskazując, że przyjęcie prawdy o Bogu wyraża się w życiu zgodnym z Jego przykazaniami i świadectwie miłości wobec bliźnich.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jak wskazał homileta przykładem wierności Chrystusowi jest patronka świątyni – św. Katarzyna Aleksandryjska. Biskup przypomniał jej męczeństwo i bohaterstwo, które zainspirowały wielu ludzi do nawrócenia. - Każdy z nas, powtarzając w modlitwie słowa „przyjdź Królestwo Twoje”, dokonuje wewnętrznej intronizacji i uznaje panowanie Boga w swoim życiu – zauważył.

Po Mszy świętej biskup poświęcił odnowiony krzyż stojący przy świątyni, a wspólnota parafialna w Makowicach kolejny raz pokazała, że troska o zabytki i wiarę idą w parze.

Przypomnijmy, że kościół św. Katarzyny w Makowicach to wyjątkowy zabytek. Wzmiankowany już w 1372 roku, zawdzięcza swój obecny kształt przebudowie z 1596 roku. Gotycka budowla o renesansowym wnętrzu mieści m.in. cenny ołtarz ukrzyżowania. W ostatnich latach świątynia była poddawana kolejnym pracom konserwatorskim, w tym remontowi dachu.

2024-11-24 20:00

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Makowice. Chętni do służby przy ołtarzu

[ TEMATY ]

służba liturgiczna

ministranci

Bojanice

ks. Marcin Mazur

Makowice

archiwum prywatne

Aktualnie w parafii Bojanice służy 26 ministrantów i lektorów.

Aktualnie w parafii Bojanice służy 26 ministrantów i lektorów.

W kościele filialnym św. Katarzyny, będącym częścią parafii Matki Bożej Częstochowskiej w Bojanicach, dekanat Świdnica - Zachód, miało miejsce wyjątkowe wydarzenie.

Do grona Służby Liturgicznej w drugiej połowie stycznia dołączyli nowi ministranci i ministrantki, ubogacając wspólnotę swoją obecnością i gotowością do służby przy ołtarzu. - Serdeczne gratulacje kieruję do: Krystiana, Mai, Jakuba, Amelii, Alana, Zofii oraz kolejnego Krystiana, którzy podjęli to szlachetne zadanie. Ich decyzja o wstąpieniu w szeregi służby liturgicznej jest świadectwem dziecięcego zapału i wiary, a ich poświęcenie stanowi ważny wkład w życie duchowe wspólnoty – mówił ks. Marcin Mazur, życząc nowym posługującym Bożego błogosławieństwa oraz opieki Matki Najświętszej, aby ich posługa była źródłem osobistego wzrostu i umocnienia w wierze.
CZYTAJ DALEJ

Św. Ambroży obrońca Bożego Prawa

Niedziela łowicka 49/2002

[ TEMATY ]

święty

św. Ambroży

pl.wikiepdia.org

7 grudnia Kościół katolicki obchodzi wspomnienie liturgiczne św. Ambrożego, biskupa i doktora Kościoła, jedną z największych postaci Kościoła Zachodniego w IV w. Dane o wcześniejszym jego życiu są skąpe, natomiast biografia od chwili wybrania go na biskupa jest bardzo bogata.

Ambroży urodził się około roku 340 w Trewirze (dzisiejsze Niemcy), jako syn prefekta Galii. Otrzymawszy staranne wykształcenie w Rzymie, rozpoczął karierę państwową na terenie dzisiejszej Jugosławii. Około roku 370 został mianowany zarządcą - prefektem północnej Italii, mieszkając w Mediolanie. W roku 374 w Mediolanie zmarł tamtejszy biskup. Zapowiadał się burzliwy wybór nowego biskupa, gdyż dwie partie: jedna prawowierna, druga sympatyzująca z arianizmem, wysuwały swoich kandydatów, ale ponieważ głosy były równomierne, wybory się przeciągały. Ambroży, podejrzewając, że może dojść do zamieszek, nie chcąc do nich dopuścić, z urzędu udał się do katedry. Kiedy tam się znalazł, z tłumu jakieś dziecko zwołało: "Ambroży biskupem". Zebrani uznali to za znak opatrznościowy i mimo tego, że Ambroży - choć należał do rodziny chrześcijańskiej - nie był nawet ochrzczony i opierał się, wymogli na nim zgodę. Dla wybierających nie stanowiło to żadnej przeszkody. Wiedzieli, że jest człowiekiem sprawiedliwym i bardzo odpowiedzialnym, a to wystarczyło, by mógł być dobrym biskupem. Przyszłość potwierdziła, że mieli rację. W ciągu ośmiu dni Ambroży przygotował się, przyjął chrzest i pozostałe sakramenty, a 7 grudnia 374 r. został konsekrowany na biskupa Mediolanu. Nowy biskup wiedział, jak małe kompetencje posiada w zakresie znajomości Pisma Świętego i prawd objawionych, dlatego swoje duszpasterzowanie rozpoczął od gruntownego studiowania Biblii i literatury chrześcijańskiej. Miało to służyć jego przepowiadaniu. Wnet zasłynął jako kaznodzieja; podziwiał go św. Augustyn. Św. Ambroży żył i działał w okresie, kiedy dopiero zaczynały się kształtować stosunki Kościoła z państwem (władzą cesarską). Jego postawa i poczynania w tej dziedzinie miały znaczący wpływ na przyszłość tych stosunków. Inicjatywy biskupa Mediolanu były też próbą określenia miejsca Kościoła w społeczeństwie. Z tego też punktu widzenia należy oceniać słynne "potyczki" Ambrożego z władzą cesarską. Najgłośniejszym był konflikt Ambrożego z cesarzem Teodozjuszem. Powodem była rzeź dokonana z rozkazu cesarza w Tessalonikach. Podczas lokalnych zamieszek zginął tam jeden z oficerów rzymskich. W odwecie cesarz zarządził masakrę ludności; mieszkańców zgromadzonych w cyrku zaatakowali żołnierze. Zginęło prawie 700 osób. Wówczas biskup Ambroży nałożył na cesarza obowiązek odbycia pokuty. O dziwo, Teodozjusz uznał swój grzech i zgodził się na określoną przez biskupa pokutę, co było wyrazem wielkiego autorytetu biskupa Ambrożego. Za jego sprawą świat zrozumiał, że władca w Kościele jest tylko wiernym - niczym więcej - i obowiązują go te same zasady Bożego Prawa, które normują życie wszystkich. Sprecyzowane przez św. Ambrożego ustawienie władcy wobec Bożego Prawa, na straży którego stoi biskup, stało się normą w Kościele katolickim i obowiązuje do dziś. Potknął się o tę normę w XVI w. Henryk VIII, który po popełnieniu grzechu, nie chcąc pokutować, wolał oderwać cały Kościół angielski od biskupa Rzymu. Ten zaś, stając na straży Bożego Prawa, nie mógł przyjąć innego rozwiązania. Wspomnienie postaci św. Ambrożego przypomina bardzo trudne zagadnienie relacji Kościoła do państwa, zwłaszcza wtedy, gdy władzę w państwie sprawuje katolik. Ten bowiem jako wierzący musi się nieustannie liczyć z Bożym Prawem. Nie chodzi tu tylko o decyzje, ale i o zachowanie Bożego Prawa w życiu osobistym, które dla podwładnych jest niepisaną normą postępowania. Stąd do historii św. Ambroży przeszedł nie tyle jako teolog, ile jako odważny biskup, wzywający władców (dzisiaj sprawujących władzę na różnym szczeblu życia demokratycznego) do zachowania Prawa Bożego. Św. Ambroży zmarł w Wielką Sobotę 4 kwietnia 397 r. Został pochowany w Mediolanie. Do dziś pozostaje postacią wręcz symboliczną dla tego miasta. Zdumiewała jego aktywność, co podkreślił biograf, notując z podziwem, że po śmierci Ambrożego, jego obowiązki katechetyczne musiały być podzielone między pięciu kapłanów.
CZYTAJ DALEJ

60. rocznica - Dziesięć najważniejszych postanowień Soboru Watykańskiego II

2025-12-07 12:50

[ TEMATY ]

Sobór Watykański

Sobór Watykański II

Autorstwa Lothar Wolleh - Praca własna, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org

Sześćdziesiąt lat temu, 8 grudnia 1965 roku, zakończył się Sobór Watykański II. Ten dwudziesty pierwszy w historii sobór powszechny obradował w latach 1962-1965. Ogłosił 16 dokumentów, reformujących niemal całość życia Kościoła: cztery konstytucje (trzy dogmatyczne, jedną duszpasterską), dziewięć dekretów i trzy deklaracje.

Jego postanowienia nie wzięły się znikąd. W ciągu poprzedzającego Vaticanum II półwiecza przygotowały je ruchy: biblijny, liturgiczny, ekumeniczny. O ile poprzednie, a szczególnie pierwsze sobory powszechne koncentrowały się wokół dogmatów o Chrystusie i Trójcy Świętej (co było związane z toczonymi wówczas kontrowersjami doktrynalnymi), o tyle Sobór Watykański II był zorientowany na duszpasterski konkret, na wewnętrzną odnowę całego Kościoła. Był pierwszą, zakrojoną na tak szeroką skalę refleksją Kościoła o sobie samym, aby mógł skuteczniej ewangelizować świat.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję