Reklama

Niedziela Wrocławska

Salez, z Salezem, do Salezu…

Niedziela wrocławska 17/2013, str. 5

[ TEMATY ]

szkoła

Wrocław

Jerzy Babiak

Uczniowie w pracowni przedmiotowej

Uczniowie w pracowni przedmiotowej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Salez - w języku uczniowskim - stanowi nazwę Prywatnego Salezjańskiego Liceum Ogólnokształcącego im. św. Dominika Savio we Wrocławiu. Słowo nie jest powszechnie znane, gdyż Salez to kameralna szkoła; uczęszcza do niej ok. 100 uczniów. Liceum Salezjańskiego nie ma też, decyzją Wydziału Edukacji UM Wrocławia, w wykazie szkół tzw. „elektronicznego naboru.

Trochę historii

Reklama

Placówka funkcjonuje na rynku edukacyjnym Wrocławia nieprzerwanie od 1999 r. Została założona decyzją ks. dr. Franciszka Krasonia za namową władz miasta, w związku z ówczesną reformą oświaty i reorganizacją wrocławskiej sieci szkół. Początki działalności wiążą się z siedzibą obecnego Gimnazjum Salezjańskiego im. E. Stein. Od 2000 r. Liceum Salezjańskie mieści się w budynku kościoła pw. Chrystusa Króla przy ul. Młodych Techników. Dyrektorem szkoły jest ks. mgr Jerzy Babiak. W 2003 r. liceum opuścił pierwszy rocznik 22 absolwentów, z których prawie wszyscy rozpoczęli studia wyższe na wybranych przez siebie uczelniach. Od drugiego roku funkcjonowania liceum nastąpił podział na klasy z naciskiem na przedmioty humanistyczne, matematyczno-fizyczne i biologiczno-chemiczne. Za wybitne osiągnięcia najlepsi uczniowie uzyskują stypendia Prezesa Rady Ministrów. We wrześniu 2004 r. z okazji 5-lecia istnienia szkoły ufundowano sztandar: na awersie umieszczono logo z podobizną patrona i nazwą placówki; rewers to herb Wrocławia w wieńcu 12 gwiazd i motto: „być dobrym chrześcijaninem i uczciwym obywatelem”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wychowanie i dydaktyka

W Salezie główny akcent położono na wychowanie młodzieży w duchu św. Jana Bosko oraz na wysoki poziom nauczania, dostosowany do indywidualnych potrzeb uczniów - zwłaszcza odnośnie języków obcych. Miało temu służyć m.in. nawiązanie kontaktów ze szkołami partnerskimi, początkowo w Słowenii i Niemczech. W następnych latach pojawiły się także szkoły z innych krajów, głównie dzięki wejściu w programy Comenius - Sokrates. Stałym elementem wychowawczym są obozy adaptacyjne odbywające się w ostatnim tygodniu wakacji. Uczniowie poznają na nich wychowawców, nauczycieli i siebie nawzajem, jak również system prewencyjny św. Jana Bosko.

Cały proces dydaktyczny odbywa się w salach wyposażonych w tablice interaktywne i specjalistyczne pomoce naukowe.

Jedyni we Wrocławiu

Szkoła od początku istnienia prowadzi własną audycję we wrocławskim Radiu Rodzina. Poruszane są w niej trudne, czasem kontrowersyjne, tematy dotyczące młodzieży oraz aktualnych spraw społecznych. Dla przyszłych mistrzów pióra pierwsze poważne wyzwanie stanowi szkolna gazeta „Kontakt”. Fotoamatorzy mogą poprzez zajęcia koła fotograficznego stawać się profesjonalistami, a miłośnicy filmu i dziennikarstwa telewizyjnego zdobywać ten jakże aktualny warsztat.

Reklama

W konkursie KARAOKE organizowanym rokrocznie przez Liceum Salezjańskie biorą udział wrocławscy uczniowie, a o Laur Złotego Pióra, ufundowanego przez Prezydenta RP, już podczas ośmiu edycji, ubiegało się ok. 2000 uczniów. To właśnie Prywatne Liceum Salezjańskie, obok wrocławskiego „Gościa Niedzielnego” jest organizatorem tych literackich zmagań młodzieży.

W ramach Ligi Nauki - w sali teatralnej liceum - często goszczą wybitni naukowcy i artyści. W spotkaniach biorą udział uczniowie innych szkół. Dlaczego uczniowie nazywają swoją szkołę Salezem, a nie po prostu „budą”? Odpowiedź jest prosta i... niełatwa zarazem. Ta szkoła jest inna. Przypomina wielką rodzinę, w której wszyscy się znają i akceptują. „Wszyscy” oznacza zarówno uczniów, jak i nauczycieli. To miejsce, w którym wciąż coś się dzieje, od różnorodnych projektów edukacyjnych, poprzez liczne wymiany międzynarodowe, aż do pracy Wolontariatu Szkolnego i Wolontariatu Misyjnego, które ideę miłości bliźniego przekuwają w praktyczne działania (od pomocy seniorom w parafii aż po wyjazdy na projekty misyjne na Syberię, do Mongolii i Ghany). Adopcje misyjne dzieci Ghany - finansowanie nauki, to tylko niektóre przykłady zaangażowania młodych wolontariuszy.

Szkoła jutra

Od września 2013 r. Licem Salezjańskie proponuje dodatkowo innowacje związane z poszerzeniem wiedzy z zakresu: humanistyki - klasę z kierunkiem dziennikarstwo internetowe, biologii i chemii (klasę z kierunkiem ekologicznym). Uczniowie zainteresowani informatyką mogą kształcić się w klasie matematycznej z kierunkiem informatycznym. Zapewnione staże - nowość we wrocławskiej edukacji - dają możliwość zdobycia kompetencji potrzebnych nie tylko na lokalnym rynku pracy.

Szkoła wiarygodna

„Jak cię widzą tak cię piszą”. www.liceum-wroc.salezjanie.pl czyli strona internetowa szkoły, każdego dnia oglądana przez setki osób, w swojej przebogatej i codziennie aktualizowanej treści stanowi bardzo wiarygodne odzwierciedlenie jakie jest Liceum Salezjańskie. Filmy, fotogalerie, artykuły..... Zapraszamy!

2013-04-23 14:17

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

6-latki do szkół!

O nowej reformie edukacji polegającej na obniżeniu wieku obowiązku szkolnego do 6 lat mówi się nieustannie od kilku lat, zwolennicy i przeciwnicy reformy przerzucają się w argumentach. Głównym argumentem za jest oczywiście przykład większości krajów europejskich, gdzie do 1 klasy chodzą 6- a nawet 5-latki. Przeciwna jest większość rodziców i specjalistów, którzy uważają, że ta reforma jest jedynie odbieraniem szczęśliwego dzieciństwa. W marcu i kwietniu większość dolnośląskich podstawówek otworzyła swoje drzwi, żeby rodzice wraz z 6- latkami mogli zobaczyć przygotowanie szkół do przyjęcia najmłodszych dzieci. Choć obowiązek szkolny dla 6-latków będzie bezwzględnie obowiązywał dopiero od przyszłego roku, to już w tym roku rodzice mają możliwość zapisania ich do pierwszej klasy. Aby 6-latki były dobrze przygotowane do szkoły, muszą obowiązkowo przejść edukację przedszkolną. Rodzice przede wszystkim chcieli sprawdzić, czy ich dziecko dobrze będzie się czuć w danej szkole i czy będzie miało szansę na prawidłowy rozwój. Zarówno nauczyciele kształcenia zintegrowanego jak i przedszkolnego twierdzą, że ustawa jest źle przygotowana, bo choć dyrektorzy będą zapewniać, że placówka jest świetnie przystosowana do przyjęcia najmłodszych uczniów, to jednak rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej. W szkołach brakuje przede wszystkim odpowiednio przygotowanych sal i pomysłów na wyrównanie szans 6- i 7-latków. Na nauczycieli przedszkoli spada natomiast obowiązek obserwacji pedagogicznej i przeprowadzania diagnoz gotowości szkolnej. Warto dodać, że podstawa programowa w przedszkolach przewiduje zaledwie 1/5 czasu na działania edukacyjne. Psychologowie również nie są zgodni co do zasadności wprowadzenia reformy, jedni uważają, że 6-latki powinny chodzić do szkoły, ponieważ marnuje się ich potencjał. Rzeczywiście intelektualnie dziecko w tym wieku radzi sobie świetnie, jest wtedy jak „gąbka, która chłonie wszystko”. Z drugiej strony jednak twierdzą, że nie tylko o wiedzę chodzi i zapomina się o niedojrzałości emocjonalno-społecznej takiego dziecka. Sześciolatki bardzo często płaczą, wstydzą się odpowiadać na pytania, mają kłopoty z nawiązaniem kontaktu z rówieśnikami. Jednak obecnie należy porzucić dyskusje o zasadności tej reformy, a trzeba się skupić na naszych dzieciach, aby ułatwić im start w szkole. Na pewno obowiązek edukacji przedszkolnej im to ułatwi, bo choć w przedszkolu zajęć edukacyjnych jest niewiele, to jednak dziecko ma już kontakt z rówieśnikami, nauczycielami, musi się stosować do pewnych zasad i wykonywać polecenia. Jak przekonują psychologowie, największą uwagę należy skupiać na rozwoju emocjonalnym i społecznym najmłodszych, bo z edukacyjnymi problemami jest łatwiej sobie poradzić. Przede wszystkim naszą uwagę powinny zwrócić problemy z koncentracją, złe znoszenie oceniania, nieumiejętność nawiązania kontaktów z rówieśnikami a także z dorosłymi. Wtedy warto poprosić o pomoc specjalistów. Na stronie 6-latki.men.gov.pl znajduje się lista szkół dobrze przygotowanych do przyjęcia 6-latków, z którą warto się zapoznać, jeśli jeszcze nie wiemy, gdzie posłać nasze dziecko do szkoły. Listę tworzą rodzice i dyrektorzy szkół, dzięki temu szkoły chętniej będą zmieniać swoje zaplecze, by zachęcić rodziców 6-latków do wybrania ich szkoły.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV z okazji jubileuszu więźniów: ważne, aby nikt nie zginął

2025-12-14 12:19

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

PAP/EPA/FABIO FRUSTACI

Ważne jest aby nikt nie zginął (por. J 6, 39) i aby wszyscy zostali zbawieni - powiedział Ojciec Święty w homilii podczas Eucharystii wieńczącej jubileusz więźniów.

Papież zwrócił uwagę na sens Jubileuszu nadziei przeżywanego w III Niedzielę Adwentu (Gaudete), szczególnie w odniesieniu do świata więziennictwa - osób pozbawionych wolności oraz tych, którzy im towarzyszą. Wskazał, iż radość Adwentu wypływa z ufności, że możliwa jest przemiana, nowe życie i lepsza przyszłość.
CZYTAJ DALEJ

Razem przy stole

2025-12-14 19:56

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

Wspólnota, tradycja i solidarność – te słowa najtrafniej oddają atmosferę Wigilii dla Mieszkańców Miasta i Gminy Koprzywnica, która odbyła się w niedzielę 14 grudnia w hali sportowej Zespołu Placówek Oświatowych. W wydarzeniu uczestniczył bp Krzysztof Nitkiewicz, a gospodarzem spotkania była burmistrz Koprzywnicy Aleksandra Klubińska.

Do wspólnego przeżywania tego szczególnego czasu zaproszeni zostali mieszkańcy miasta i gminy, przedstawiciele władz samorządowych, duchowieństwo, organizacje społeczne oraz liczne środowiska lokalne. Wigilijne spotkanie miało charakter nie tylko świąteczny, ale przede wszystkim wspólnotowy – przy jednym stole zasiedli ci, którzy na co dzień współtworzą lokalną wspólnotę.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję