Reklama

Edukacja

Ratuj maluchy!

Niedziela małopolska 15/2013, str. 6-7

[ TEMATY ]

szkoła

dzieci

Archiwum Eweliny Królikowskiej-Juszczyk

Ewelina Królikowska-Juszczyk z synami; Jasiem, Michałkiem i Karolkiem

Ewelina Królikowska-Juszczyk z synami; Jasiem, Michałkiem i Karolkiem

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

AGNIESZKA KONIK-KORN: - Dlaczego rodzice chcą referendum edukacyjnego?

EWELINA KRÓLIKOWSKA-JUSZCZYK: - Zacznę od tego, że jest to już trzecia akcja rodziców w sprawie sześciolatków. Dzięki poprzednim udało się odroczyć reformę w sumie dla pięciu roczników dzieci. Pierwszą inicjatywą była internetowa zbiórka podpisów pod akcją „Ratuj Maluchy”, którą poparło ponad 60 tys. osób. Dzięki niej odroczono reformę obniżenia wieku szkolnego o trzy lata (do 2012 r.). Drugą inicjatywą rodziców był obywatelski projekt ustawy „Sześciolatki do przedszkola”, pod którym w 2011 r. udało się zebrać 347 tys. odręcznych podpisów. Postulowano w nim m. in. całkowite wycofanie reformy. Rząd w odpowiedzi odroczył obniżenie wieku szkolnego o dwa kolejne lata (do 2014 r.). Obecnie naszym celem jest zebranie min. 500 tys. podpisów pod wnioskiem o referendum, a także podjęcie w debacie publicznej pięciu ważnych tematów edukacyjnych. Poza przymusem szkolnym sześciolatków są to: przymus przedszkolny pięciolatków, gimnazja, zredukowany program nauczania w liceach oraz zagrożenie likwidacją kolejnych tysięcy szkół i przedszkoli. Większość z tych problemów to efekt reform minister Hall.

- Dlaczego włączyła się Pani w tę akcję?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- Politycy argumentują, że w Unii dzieci wcześniej idą do szkoły, ale nie mówią, że to tylko kwestia innego nazewnictwa. To, co u nich nazywa się szkołą dla sześciolatków, tak naprawdę jest odpowiednikiem naszego przedszkola. Niemiecka czy angielska szkoła dla najmłodszych dzieci jest do nich przystosowana lepiej niż nasze przedszkola. Są sale do zabawy, nauki, ogrodzone place zabaw, większa liczba personelu. A nasze przedszkolaki nie uczą się wcale mniej niż ich rówieśnicy w Unii. Faktem jest także to, że Polska jest na szarym końcu jeśli chodzi o finansowanie edukacji. Ja jestem nauczycielką od 13 lat. Wielokrotnie doświadczałam, jak bardzo niedoinwestowana jest polska szkoła. Brakuje nawet na konieczne remonty, na przysłowiowy papier w toalecie, o ciepłej wodzie nie wspominając. Uczyłam w zimie w salach, gdzie trzeba było zsuwać ławki na środek, bo tak bardzo wiało od nieszczelnych okien. Polska szkoła wciąż wyciąga rękę do rodzica: po komitet, dar dla szkoły, zrzutkę na ksero, itp. Szuka sponsorów i darczyńców, by np. pomalować sale. Nauczyciele nieraz z własnych środków kupują potrzebne pomoce naukowe, bo nawet kolorowa kreda bywa luksusem. Bolączką, której doświadczałam w pracy zawodowej są przeładowane klasy (nawet 36 uczniów) i praca na zmiany. Wiem, jak ciężko uczy się matematyki młodzież po południu, czy w piątek do godz. 17.15. Co dopiero sześciolatki! A takie warunki są również w szkole rejonowej moich dzieci.

- Tu w Krakowie?

Reklama

- Tak. Mieszkamy na Ruczaju - obszarze Krakowa, który bardzo dynamicznie się rozwija. W ostatnich kilkunastu latach deweloperzy wybudowali tu setki nowych mieszkań, w większości zamieszkanych przez młode rodziny z dziećmi. Dla przykładu, w mojej klatce jest 12 mieszkań i 14 dzieci, kolejne w drodze. Tymczasem władze wybudowały tylko jedno nowe przedszkole (i przeniosły do niego dzieci ze zlikwidowanej placówki w Kobierzynie), i ani jednej szkoły. Nasza szkoła rejonowa pęka w szwach. Sąsiadka opowiadała mi, że gdy zobaczyła w wakacje listy przyjętych dzieci - po 36 w każdej, zdecydowała się dowozić dziecko do bardziej odległej placówki. My także tak robimy. W każdej klasie znalazło się kilku takich rodziców i dzięki temu we wrześniu klasy liczyły ok. 30 uczniów. W moim bloku 7 dzieci chodzi do SP, ale tylko dwoje do rejonu. Gdy wypytywałam o warunki w tej szkole, usłyszałam z ust sekretarki, że gdyby wszystkie dzieci zamieszkałe w rejonie zechciały się tu uczyć, to cytuję: „nawet nocna zmiana, by nie pomogła”. W okolicznych szkołach jest podobnie. Z zewnątrz wiele rzeczy może wydawać się w porządku, bo żaden dyrektor nie napisze na stronie internetowej szkoły: „Mamy co prawda świetlicę, ale tylko jedną, a uczniów blisko 500, gorąco odradzam!”, albo „Jest ładna sala gimnastyczna, ale klas tak dużo, że zajęcia WF odbywają się również na korytarzu”, lub: „W naszej szkole jest stołówka, ale tak mała, że jednorazowo może z niej skorzystać 30 uczniów, a że w szkole uczniów jest kilkuset, proszę nastawić się na tłok i gigantyczne kolejki”. Ale tak to od środka wygląda. Kiedy słyszę zapewnienia pani minister, że szkoły są znakomicie przygotowane na przyjęcie sześciolatków, to nie wiem czy śmiać się, czy płakać.

- Mimo to posłała Pani dziecko wcześniej do szkoły?

Reklama

- Mój najstarszy synek Karol (ur. w 2005 r.) miał być ostatnim rocznikiem, gdy to rodzice mogli zadecydować, czy poślą dziecko do szkoły w wieku 6 czy 7 lat. Początkowo nie zamierzałam skracać mu dzieciństwa, ale obawiając się tzw. podwójnego rocznika, przeładowanych klas, większej konkurencji przy dostaniu się do lepszego gimnazjum, liceum, czy potem na studia, posłałam go o rok wcześniej do zerówki. Była to zerówka szkolna w centrum Krakowa. Początkowo Karol chodził chętnie, od małego był bardzo bystry, śmiały, wydawało mi się, że sobie poradzi. Mała klasa, jedna zmiana. Jego zapał szybko jednak gasł. Karol żalił się, że nie nadąża za kolegami, nie potrafi tak szybko i ładnie wykonywać różnych prac manualnych, ciężko mu było długo się skupić. Zaczął się czuć gorszy od starszych kolegów. On, który w wieku trzech lat poszedł do przedszkola i ani razu tam nie płakał, tu - w szkole - za nic w świecie nie chciał zostawać na świetlicy. Płakał, że jest mu tam źle. W szkole nie było stołówki, a jedynie niewielki bufet, ale dzieci nie miały nawet możliwości napić się ciepłej herbaty do śniadania. Nie wychodziły w ogóle na powietrze, bo choć obok szkoły było duże boisko, korzystali z niego także gimnazjaliści, nie było odpowiedniego ogrodzenia. Pani, nie mając nikogo do pomocy, bała się o dzieci, obok była ulica. Zaczęliśmy codziennie poświęcać Karolowi dużo czasu, postęp był ogromny. Karol coraz lepiej kolorował, zaczął czytać. Pani chwaliła go, że jest w grupie dzieci, które bardzo dobrze sobie radzą. Ale on i tak męczył się w szkole. Kiedyś przyznał się, że wychodząc do toalety, która znajdowała się w innym skrzydle budynku, biega sobie po szkole (!), bo ciężko mu tyle wysiedzieć. Kiedy w drugim semestrze zaczęły się szlaczki w tzw. liniaturze, było to dla niego katorgą. Zaczęłam się już zastanawiać, czy to z moim dzieckiem jest coś nie tak. Zrobiliśmy badania w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, które pokazały, że synek rozwija się prawidłowo, intelektualnie powyżej przeciętnej.

- Jaka była Państwa decyzja? Przecież wszystko było w porządku...

- Zanim podjęliśmy decyzję co dalej, rozmawiałam z przyjaciółką, która od wielu lat uczy w klasach I-III. Powiedziała, że przez pięć lat studiowała edukację wczesnoszkolną, poznawała metody pracy z dziećmi od 7 do 10 lat. Na wieść, że już niedługo do pierwszych klas mają trafić sześciolatki, a szkoła ma utworzyć zerówkę dla pięciolatków, była wręcz przerażona. Miała już nieraz w swoich klasach młodsze dzieci. Powiedziała coś, co bardzo mi utkwiło, że choć te dzieciaki intelektualnie bywały świetne, to rozwoju emocjonalnego nie da się przyspieszyć. 6-latki bardziej przeżywały porażki, częściej płakały czy obrażały się o jakieś głupstwo. Mają też większą (niż 7-latki) potrzebę ruchu i zabawy. Ostatecznie Karol powtórzył zerówkę, i to w przedszkolu. Z perspektywy czasu uważam, że to była świetna decyzja. Moja koleżanka posłała swojego sześciolatka do 1 klasy, miała podobne doświadczenia, bardzo żałowała, ale tej decyzji nie dało się już odkręcić. Uważam, że obniżanie wieku szkolnego bez odpowiednich zmian, bez nakładów finansowych, to krzywda dla polskich dzieci.

- Czy w referendum są jeszcze inne pytania?

Reklama

- Tak. Oprócz sześciolatków jest jeszcze kwestia obowiązku przedszkolnego pięciolatków. Brzmi to może ładnie, ale przedszkoli brakuje, w co trzeciej gminie wiejskiej nie ma ani jednego. Dlatego te dzieci już we wrześniu mogą trafić do szkół. Najmłodsze, urodzone w grudniu jak mój średni synek Jaś, będą miały zaledwie 4 lata i 9 miesięcy! Władze znów szykują nam podwójny rocznik. Między moimi najmłodszymi dziećmi jest różnica ok. 2 lat. Myśl o tym, że mogliby zasiąść w jednej ławce, wydaje mi się absurdem. Kolejna kwestia to przywrócenie pełnego kursu historii i innych przedmiotów. W obronie cichaczem obcinanych godzin historii były w Krakowie nawet głodówki. Ja, jako nauczyciel matematyki, z niepokojem obserwuję jak co roku z tzw. minimum programowego, czy zakresu materiału do matury wykreślane są kolejne zagadnienia lub nawet całe działy. Następne pytanie to: „Czy jesteś za stopniowym powrotem do systemu 8 klasowej szkoły podstawowej i 4 letniej szkoły średniej?”. Jestem zatrudniona w gimnazjum od blisko 12 lat i osobiście uważam, że gimnazja się nie sprawdziły, że to edukacyjna porażka. W najtrudniejszym okresie dojrzewania młodzież jest wyrywana z dobrze znanego sobie środowiska, od nowa musi wypracować sobie pozycję w grupie rówieśniczej, odnaleźć się w nowych warunkach. To rodzi wiele problemów.

- A o co chodzi z powstrzymaniem likwidacji szkół? Są przecież placówki, gdzie brakuje uczniów i trzeba je zlikwidować...

- Tak, ale do niedawna kurator musiał zgodzić się na likwidację szkoły. Zmieniła to pani Hall. Teraz decyduje burmistrz gminy. Jedna szkoła-moloch pracująca na zmiany, z dużymi klasami jest tańsza w utrzymaniu niż trzy mniejsze szkółki. W sytuacji kryzysu decydują tak naprawdę pieniądze, a nie dobro dzieci.

- Jak więc można przyłączyć się do akcji?

- Wystarczy wejść na stronę www.ratujmaluchy.pl lub www.rzecznikrodzicow.pl. Tam są wszystkie informacje i wzory formularzy, na których można zbierać podpisy. Na chwilę obecną jest ich już ponad 202 tys. Akcja potrwa do 1 czerwca.

2013-04-11 11:56

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Polacy znów emigrują

Media ostrzegają: rozpoczyna się kolejna fala emigracji z Polski. Młodzi, wykształceni Polacy zamiast w kraju szukają pracy za granicą. Główne przyczyny wyjazdów to niskie zarobki, brak perspektyw na lepsze życie, zmęczenie i stres związany z brakiem stabilizacji. Po pierwszej fali wyjazdów rząd przekonywał, że emigracja nie tylko się skończy, ale młodzi Polacy wrócą do kraju. Realia okazały się zupełnie inne, a statystyki GUS z 2011 r. tylko potwierdzają to, co większość z nas widzi gołym okiem. Liczba emigrantów ciągle rośnie! Według oficjalnych danych obecnie już 2 mln 60 tys. mieszka poza krajem. Oznacza to, że przez ostatnie kilka miesięcy Polskę opuściło ok. 60 tys., a nieoficjalna skala wyjazdów, jak podpowiadają eksperci, może być nawet kilkakrotnie wyższa. Dane GUS-u nie uwzględniają jednak tych, którzy np. pracują za granicą sezonowo, łącząc życie w Polsce z wyjazdami. Sumując, polscy emigranci tworzą dziś kilkumilionową armię ludzi. Rodacy najczęściej wybierają Wielką Brytanię, Niemcy i Holandię. Fatalne jest to, że za chlebem najczęściej wyjeżdżają młodzi, wykształceni ludzie z małymi dziećmi. Jak pokazuje doświadczenie sprzed kilku lat, większość już nie wraca, np. 60% Polaków mieszkających na stałe w Wielkiej Brytanii nie planuje powrotu do Polski - podaje „Rzeczpospolita”. - Za pieniędzmi gonię całymi dniami i ciągle ich brakuje. A trzeba opłacić kredyt mieszkaniowy, czynsz, coś zjeść, jakoś wyglądać - żali się trzydziestoletni Janek z Wrocławia, absolwent UWr., który myśli o wyjeździe na stałe do Niemiec. - Przy moich zarobkach 2 tys. zł w urzędzie oraz 1,5 tys. zł pensji żony, która jest pedagogiem w szkole, nie dajemy już rady. Za Odrą będzie pewnie skromnie, ale przynajmniej nie trzeba będzie się martwić jak dotrwać do pierwszego. Niestety, podobnych przykładów jest coraz więcej, wystarczy wskazać, że co piąty absolwent wyższej uczelni jest dziś bezrobotny. Problem emigracji dostrzegają wrocławscy duszpasterze - Młodych ludzi w kościele jest jak na lekarstwo - mówią - a skalę zjawiska widać zwłaszcza podczas wizyty duszpasterskiej. W prowadzonym przez „Niedzielę Wrocławską” cyklu prezentującym dolnośląskie parafie nie ma właściwie wspólnoty, której ten problem by nie dotyczył. Księża wskazują jednocześnie na zagrożenia duchowe, które dotykają zwłaszcza młodych. Według nich, wyjazd daleko od rodziny niesie ze sobą ryzyko odejścia od wiary, agresywnej laicyzacji, rozwiązłości i demoralizacji. Również demografowie biją na alarm, gdyż w polskim społeczeństwie powstaje pokoleniowa dziura, którą trudno będzie zapełnić. Konsekwencje dla polskiej gospodarki już za kilka lat mogą być poważne.
CZYTAJ DALEJ

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej niezbędnika katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca.

CZYTAJ DALEJ

Misjonarze-pielgrzymi z Guadalupe z misją pokoju w Zielonej Górze

2025-08-02 19:45

[ TEMATY ]

Zielona Góra

Matka Boża z Guadalupe

Karolina Krasowska

Świeccy misjonarze bracia – Pablo i Pedro przybyli do zielonogórskiej parafii pw. Miłosierdzia Bożego z Meksyku

Świeccy misjonarze bracia – Pablo i Pedro przybyli do zielonogórskiej parafii pw. Miłosierdzia Bożego z Meksyku

Do kościoła pw. Miłosierdzia Bożego w Zielonej Górze 2 sierpnia przyjechali pielgrzymi z Guadalupe w Meksyku. Przywieźli ze sobą kopię cudownego wizerunku Matki Bożej, a do uczestników spotkania skierowali specjalne przesłanie!

Świeccy misjonarze bracia – Pablo i Pedro przybyli do zielonogórskiej parafii pw. Miłosierdzia Bożego z Meksyku. 3 dni temu rozpoczęli 52-dniową misję pokoju wraz z peregrynacją cudownego wizerunku Matki Bożej z Guadalupe, z którą z Polski wyruszą dalej na wschód. – Celem tej misji jest danie pokoju i miłości dla rodzin i dla narodów, tak, aby Najświętsza Dziewica Maryja królowała w każdym sercu, aby każda rodzina i każdy człowiek modlił się różańcem. Najświętsza Matka Boża pragnie, abyśmy byli zbawieni i abyśmy mogli pójść do Nieba – tłumaczą cel misji misjonarze-pielgrzymi z Meksyku. – Tylko modlitwa i nawrócenie do Chrystusa mogą wyjednać pokój i zbawić duszę. Rządy nie mogą dostarczyć pokoju. Chrystus jest Księciem Pokoju, a Maryja jest Królową Pokoju. Oczekujemy cudu, tak aby zatrzymać wojny, te które dzieją się w różnych miejscach na świecie – dodają. Ich misja będzie kontynuowana dalej na Litwie, na Białorusi i w Rosji.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję