Reklama

Franciszek

Misje w Azji: inkulturacja śladami wielkich świadków wiary

Wrześniowa wizyta Papieża w Azji i Oceanii jest częścią pontyfikatu naznaczonego pasją ewangelizacyjną i pragnieniem reformy Kościoła w duchu misyjnym. Dziś autonomiczne i kwitnące młode Kościoły czterech krajów, które odwiedzi Franciszek, ubogacają Kościół powszechny poprzez swoje świadectwo.

[ TEMATY ]

misje

azja

papież Franciszek

#Pielgrzymka

Oceania

PAP/RICCARDO ANTIMIANI

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Papież Franciszek dotychczas odwiedził 11 krajów Azji Wschodniej, Południowej i Środkowej. We wrześniu uda się do Indonezji, Timoru Wschodniego, Papui-Nowej Gwinei oraz Singapuru, aby spotkać się z członkami młodych Kościołów. O. Gilles Berceville OP, dyrektor Instytutu historii Misji w Instytucie Katolickim w Paryżu, dominikański teolog i specjalista w dziedzinie duchowości misyjnej, przygląda się specyfice i historii misji na najbardziej zaludnionym kontynencie świata, gdzie koncentrują się wyzwania nowoczesności.

Początki chrystianizacji Azji

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

O. Berceville przypomina, że według tradycji wiara chrześcijańska została zaniesiona do Azji już przez św. Tomasza Apostoła. Znane są świadectwa rozwoju chrześcijaństwa w Chinach w VI i VII wieku. Na wzrost liczby chrześcijan na tym kontynencie, zahamowany rozwojem islamu, wpływ miały podróże europejskich odkrywców, a z nimi misjonarzy, od XVI wieku.

Reklama

WIelcy misjonarze jezuiccy, ze św. Franciszkiem Ksawerym na czele, w Indiach, a zwłaszcza w Chinach starali się rozpowszechniać chrześcijaństwo poprzez książki i nawracać elity, przedstawiając się nie jako ascetyczni mnisi, ale jako uczeni. W ten sposób zostali zaakceptowani przez chińskich cesarzy, pomimo faktu, że chrześcijaństwo było w Chinach zakazane. Teolog dominikański dodaje, że Franciszek Ksawery był legatem papieskim na prośbę króla Portugalii we wszystkich azjatyckich krajach, które odwiedzał.

W XIX w. szczególnie znaczący wkład w rozwój misji w Azji mieli misjonarze z Anglii i Francji. O. Berceville wspomina o Paryskich Misjach Zagranicznych, założonych w XVII wieku w celu realizacji programu Stolicy Apostolskiej. Angielscy misjonarze protestanccy rozwijali swoją działalność szczególnie od XIX wieku. Kładli nacisk na rozpowszechnianie Biblii. Łączyli pracę ewangelizacyjną z podnoszeniem komfortu życia lokalnej ludności. Po stronie katolickiej położono większy nacisk na sakramenty i liturgię. Był to również czas wielkiej działalności charytatywnej.

Autonomia lokalnych wspólnot i zachodnie wpływy

Jak podkreśla dyrektor Instytutu Historii Misji w Instytucie Katolickim w Paryżu, lokalne Kościoły katolickie w Azji mają obecnie dużą autonomię. Nie są już zależne od krajów, które wysłały misjonarzy, chociaż nadal istnieją przyjazne stosunki między Kościołami, z głębokim wyrazem wdzięczności dla tych, którzy wysłali misjonarzy i zakładali Kościół w krajach misyjnych. Przykładowo wspólnoty chrześcijańskie Timoru Wschodniego i Papui-Nowej Gwinei niedawno się rozwinęły i są kierowane przez miejscowych biskupów i duchownych. Kościoły azjatyckie wysyłają nawet własnych misjonarzy do Europy. O. Gilles Berceville wskazuje, że do dziś w Azji wyraźne są jednak wpływy Kościoła zachodniego, m.in. w sferze architektury sakralnej.

Wyzwania misyjne w Azji

Reklama

Francuski specjalista w dziedzinie duchowości misyjnej podkreśla, że w Indonezji Papież położy nacisk na kwestię dialogu międzyreligijnego, zwłaszcza między chrześcijanami i muzułmanami.

Bardzo ważne są również działania podejmowane na rzecz ubogich, co jest cechą charakterystyczną małych Kościołów Azji. Zdaniem o. Berceville, miało to decydujący wpływ na przyjęcie chrześcijaństwa przez miejscową ludność w krajach takich jak Timor Wschodni czy Papua-Nowa Gwinea.

W kontekście najdłuższej pielgrzymki pontyfikatu Papieża Franciszka

Jak zauważa o. Gilles Berceville, poprzez swoją pielgrzymkę Papież czyni małe Kościoły czterech państw azjatyckich bardziej obecnymi w świadomości Kościoła powszechnego. Ojciec Święty wielokrotnie podkreśla, że całe życie chrześcijańskie jest misyjne, że każdy chrześcijanin jest misjonarzem. Chrześcijanin powinien działać misyjnie tam, gdzie się znajduje, nie tracąc z oczu powszechnej misji ewangelizacyjnej Kościoła.

2024-08-29 18:40

Oceń: +3 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ks. Sobolewski: coraz więcej misjonarzy prosi o pomoc w zaspokojeniu podstawowych potrzeb

[ TEMATY ]

misje

Karol Porwich/Niedziela

Niestety coraz więcej misjonarzy prosi o pomoc w zaspokojeniu podstawowych potrzeb życiowych takich jak jedzenie czy odzież. To znaczy, że problem ubóstwa się powiększa - powiedział ks. Zbigniew Sobolewski. W rozmowie z KAI dyrektor Dzieła Pomocy „Ad Gentes” podkreślił, że dzięki ubiegłorocznej zbiórce do polskich misjonarzy trafiło ponad 2,2 mln. zł. Od 2006 r. druga niedziela Wielkiego Postu w Polsce jest Dniem Modlitwy, Postu i Solidarności z Misjonarzami, który nazywamy także Niedzielą „Ad Gentes”. Jest ona okazją do tego, by wesprzeć finansowo 1690 misjonarzy z Polski.

Anna Rasińska (KAI): W II niedzielę Wielkiego Postu obchodzimy w Kościele w Polsce Dzień Modlitwy, Postu i Solidarności z Misjonarzami. W tym roku Dzień ten będziemy przeżywać 25 lutego pod hasłem „W Kościele jesteśmy wspólnotą misyjną”. Jak trzeba je rozumieć?
CZYTAJ DALEJ

Anna Maria Taigi - jak pani domu została błogosławioną?

[ TEMATY ]

błogosławiona

pl.wikipedia.org

Dla Włoszki małżeństwo było największym darem z Nieba. Mama 7 dzieci całkowicie poświęciła się domowi, wychowaniu pociech i pomocy innym ludziom. Otrzymała też nadprzyrodzony „dar słońca”.

20-letnia Anna Maria w 1790 r. poślubiła Domenica Taigi, ubogiego portiera. Wyszła za mężczyznę impulsywnego, niecierpliwego, z porywczym temperamentem. Jak stwierdzono w dekrecie beatyfikacyjnym Włoszki: „maniery Domenica były szorstkie i niekulturalne, a jego temperament niepożądany”. Jego przykre zachowanie przysporzyło kobiecie wiele cierpienia, ale także skłoniło ją do praktykowania cnót: cierpliwości, dobroci, łagodności i przebaczenia.
CZYTAJ DALEJ

Na drodze do budowy ekspresówki stanęła kapliczka. Co zrobił wykonawca?

2025-06-09 15:39

[ TEMATY ]

kapliczka

GDDKiA

Via Carpatia

droga ekspresowa

S19

Oddział Rzeszów

GDDKiA-Oddział Rzeszów

Kapliczka przy nowo budowanej drodze ekspresowej S19

Kapliczka przy nowo budowanej drodze ekspresowej S19

W Polsce realizowanych jest wiele inwestycji drogowych, w tym droga ekspresowa S19. Jest to część trasy Via Carpatia, która powstaje we wschodniej części Polski, od granicy z Białorusią do granicy ze Słowacją. Na drodze ogromnej inwestycji stanęła mała kapliczka. A właściwie stoi tu już około 100 lat.

Budowa drogi ekspresowej S19 na odcinku Babica - Jawornik to nie tylko monumentalne podpory obiektów, imponujące ilości wykorzystanej stali, betonu, sprzętu oraz ciężka praca ludzi. To również wyjątkowa historia przydrożnych kapliczek, które są integralną częścią podkarpackiego krajobrazu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję