Reklama

Komentarze

Istota wiary

Niedziela Ogólnopolska 5/2013, str. 25

[ TEMATY ]

Rok Wiary

wiara

BOŻENA SZTAJNER

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wiara jest odpowiedzią człowieka na inicjatywę Boga, który mu się objawia. Istotą wiary jest więc relacja do Boga. Wiara jako relacja jest wzajemną otwartością osób i zaufaniem. Z jednej strony jest ona ufnym i otwartym odniesieniem się do drugiej osoby, z drugiej zaś - jest otwartością na wszystko, co ta druga osoba wnosi w tę relację. Wiara jest zaufaniem Bogu ze względu na Niego samego. Ta relacja sprawia, że możemy i powinniśmy zmieniać nasze życie, aby być bliżej Niego, zgodnie ze słowami św. Pawła: „Nie upodabniajcie się do tego świata, ale przemieniajcie się poprzez odnowę myślenia, aby rozeznać, jaka jest wola Boża, co szlachetne, co miłe i co doskonałe” (por. Rz 12, 2).

Reklama

Każdy rodzaj współdziałania z Bogiem jest wielką łaską. Korzyścią z doświadczenia Bożej łaski i miłości jest zbawienie. Prawda o zbawieniu bywa często upraszczana lub jest niezrozumiała. Nasze ludzkie życie w sposób doskonały i ostateczny spełnia się w Bogu, który przyjmuje nas do siebie. Zbawienie jest więc rzeczywistością, do której dostęp uzyskujemy dzięki działaniu Boga. Wszechmogący pokonuje panującą nad nami moc śmierci, dzięki czemu na nowo odkrywamy w Bogu sens i cel naszego życia. Zbawienie to swoista praca Boga, Jego działanie, w jednym celu - nieba. Aby dostać się do nieba, nie wystarczy być dobrym. Dzisiaj wielu ludzi ulega temu przekonaniu: wystarczy, że będę dobry; nieważne, w kogo wierzę, nieważne, do kogo się modlę, ważne, żebym był dobry. To zaś, czy wypełniam Boże przykazania, czy zwracam się do Boga w modlitwie - to mało ważne, wystarczy moja dobroć. W ten oto sposób rozluźnia się więź z Bogiem. Bóg staje się odświętny, okazjonalny, daleki, obcy. W konsekwencji rodzi się pytanie: Czy On jest mi jeszcze potrzebny? Może Go nie ma? A jeśli nie ma Boga - to wszystko wolno.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Taki jest efekt zanikającej wiary. „Bez wiary zaś nie można podobać się Bogu” (Hbr 11, 6). Ale większość z nas ma się za wierzących. Jednak już nie dla większości wiara jest relacją z osobową Miłością. „Jeżeli w moim życiu brak zupełnie kontaktu z Bogiem - przypomina papież Benedykt XVI - mogę widzieć w innym człowieku zawsze jedynie innego i nie potrafię rozpoznać w nim obrazu Boga” (enc. „Deus caritas est”, 18). Bóg współpracuje z nami w trakcie naszej przemiany, ta współpraca odmieni nasze życie. Znamiennie oddaje to św. Paweł w Liście do Filipian: „Z lękiem i drżeniem starajcie się o własne zbawienie. Bóg bowiem sprawia, że pragniecie i działacie zgodnie z Jego upodobaniem” (por. Flp 2, 12-13).

Bóg ma pewien zamysł odnośnie do naszego życia. Jako Bóg wie najlepiej. Metodą, jaką wybrał, aby osiągnąć swój cel, jest aktywna współpraca, do której wkładamy swoje wysiłki, aby rezultaty mogły być możliwie najlepsze. Bóg z nami współdziała. Daje nam siły, których nam brakuje, i przebaczenie, którego pragniemy, daje też łaskę potrzebną, aby wzrastać. Razem z Bogiem pracujemy nad tym, by narodziła się w nas nowa osoba, i to jest przywilej. Bóg pragnie naszej przemiany i towarzyszy nam w tym wysiłku. To zaś jest wyraz i dowód działania Opatrzności, która polega na współdziałaniu Boga z czynnościami stworzeń (łac. „concursus Divinus”).

Wiara pokazuje kierunek i daje moc, aby w tym kierunku podążać. W ten sposób jednoczymy się z Bogiem, który przez swoje Objawienie zaprasza i przyjmuje nas do wspólnoty ze sobą. Potrzebna jest tylko - lub aż - nasza odpowiedź, a jest nią wiara.

2013-01-29 13:24

Oceń: +1 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wiara pod lupą

Wraz z rozpoczęciem w całym Kościele Roku Wiary we Wrocławiu rusza druga edycja spotkań organizowanych w ramach Inicjatywy Akademickiej „Fides et ratio”. Organizatorzy nazwali ten cykl wykładów „Wiara pod lupą”. Poprzednia edycja, w pewnym sensie pionierska, pokazała dobitnie, że tego typu spotkania, dyskusje między wiarą i rozumem, są w stolicy Dolnego Śląska potrzebne. Aula Papieskiego Wydziału Teologicznego, gdzie odbywała się większość spotkań, pękała w szwach. Co przyciągało słuchaczy? Z pewnością rzetelnie przygotowane wystąpienia, możliwość dyskusji i poszerzenia horyzontów. Do tematów poprzedniej edycji „Fides et ratio” można wrócić, zaglądając na stronę internetową www.fides-ratio.pl. Tam także będą się pojawiać relacje po każdym z wykładów, a na specjalnie do tego celu utworzonym forum każdy ma szansę zadać pytanie bądź podzielić się swoimi refleksjami na dany temat. Inspiracji do przemyśleń i dyskusji będzie w tym roku akademickim wiele. Organizatorzy - Katolicka Wspólnota „Droga”, Centrum Kultury Jana Pawła II, Katolickie Stowarzyszenie „Civitas Christiana” i Ruch „Communione e liberazione” - zaproponowali bowiem bardzo ciekawe tematy wykładów oraz zaprosili wybitnych prelegentów. W każdą trzecią środę miesiąca, o godz. 19.00 w auli PWT (pl. Katedralny 1) podejmowane będą m.in. tematy: „Dlaczego wierzę?”, „Dogmat - prawda czy gwałt zadawany rozumowi?”, „Czy nauka pozbawia wiarę sensu?”. Te i inne pytania stawiać będą wykładowcy z Wrocławia, Lublina i Poznania, a odpowiedzi na nie wcale nie muszą być jednoznaczne. W tym tkwi właśnie fenomen tych spotkań: pozostawiają pole do indywidualnej refleksji, dają impuls do tego, by powracać do danego zagadnienia w rozmowach ze znajomymi, rozwijają postrzeganie rzeczywistości. Inicjatywa Akademicka przez ostatni rok rozwinęła się i wciąż zamierza się rozwijać na trzech płaszczyznach. Jedną z nich są wspomniane wyżej spotkania, zwane też „Areopagiem na Wyspie”. Ponadto 18 kwietnia br. rozpoczęło działalność Towarzystwo Studiów Interdyscyplinarnych przy PWT we Wrocławiu, a niebawem ma także ruszyć cykl „Fides et ratio Junior” - skierowany do uczniów szkół ponadgimnazjalnych.
CZYTAJ DALEJ

Karol Lwanga i towarzysze

[ TEMATY ]

święci

www.glassisland.com

Papież Paweł VI w piśmie "Misterium paschalne" z 14 II 1969 r. zapowiadającym reformę kalendarza liturgicznego (od 1970 r.) postanowił włączyć do niego świętych z tzw. nowego świata, czyli spoza Europy, aby w ten sposób ukazać powszechność Kościoła katolickiego. W ten sposób w odnowionym kalendarzu kościelnym znaleźli się nasi święci patronowie pochodzący z Afryki, z Ugandy.

Życie Karola Lwangi i jego towarzyszy przypada na czasy, kiedy ich ojczyzna Uganda, odkryta w XIX wieku przez angielskich podróżników, stała się przedmiotem kolonialnych zainteresowań Anglii. W roku 1877 na wezwanie sławnego podróżnika i odkrywcy Henryka Stanley'a przybyli do Ugandy misjonarze anglikańscy. W dwa lata później przybyli tu katoliccy misjonarze, ojcowie biali, wysłani przez algierskiego kardynała Lawigerie. Szybko pozyskali uznanie na dworze królewskim, nawracając wielu na wiarę katolicką. Liczba wyznawców Chrystusa wzrosła do kilkunastu tysięcy. Jednakże król Ugandy Mutesa I nie chcąc rezygnować z licznych swoich żon przeszedł na islam. Zaczęło się wówczas prześladowanie, misjonarze anglikańscy i katoliccy musieli opuścić Ugandę. Wspomagali jednakże młodych ugandyjskich chrześcijan, przebywając poza ich krajem na terenie Afryki.
CZYTAJ DALEJ

Triduum dla kapłanów na rozpoczęcie Kongresu Eucharystycznego

2025-06-04 10:05

[ TEMATY ]

kongres eucharystyczny

Triduum kapłańskie

Karol Porwich/Niedziela

„Duchowość eucharystyczna kapłana” – to temat Triduum dla kapłanów przed uroczystością Zesłania Ducha Świętego, które odbywa się w dniach 3-5 czerwca w archikatedrze Świętej Rodziny w Częstochowie, na rozpoczęcie dziewiątego diecezjalnego w historii Kościoła częstochowskiego Kongresu Eucharystycznego.

Wydarzenie odbywa się w ramach 100-lecia najpierw diecezji, a od 1992 r. archidiecezji częstochowskiej. Triduum przewodniczy ks. Robert Grzybowski, administrator Pustelni Zwiastowania Pańskiego w Poletyłach, w diecezji drohiczyńskiej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję