Reklama

Wiadomości

Reforma podstaw programowych. Czy rośnie nam szparagowe pokolenie?

MEN obiecało ściąć treści podstaw programowe dla 18 przedmiotów. Najwięcej emocji wciąż wywołują propozycje zmian z historii i języka polskiego. Resortowa gilotyna nie oszczędziła ani chrztu Polski, ani Sienkiewicza obecnego w kanonie lektur nawet w czasach PRL. Czy w konsekwencji wyrośnie nam "szparagowe pokolenie" nie znające nawet Szekspira? 13 maja br. zakończył się termin konsultacji publicznych.

[ TEMATY ]

szkoła

korepetycje z oświaty

Andrzej Sosnowski

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Rollercoaster konsultacji społecznych i publicznych 

Zapowiedziane zmiany to realizacja przedwyborczych haseł koalicji rządzącej.

MEN pierwszy projekt rozporządzenia ze zmienionymi podstawami przekazało do społecznych prekonsultacji już w lutym. Na zgłaszanie uwag dano jedynie tydzień. Wówczas dokumenty spotkały się z masową krytyką opinii publicznej, w tym środowiska nauczycielskiego. Pedagodzy żartowali, że Pani Minister swym zachowaniem przypomina Królową z "Alicji w Krainie Czarów", której ulubionym zawołaniem było "Skrócić o głowę!". Na szczęście resort zrozumiał swój błąd i kwietniowe propozycje cięć po prekonsultacjach były już bardziej zachowawcze. Głowę ocalił m.in. Mickiewicz, Rymkiewicz. Wróciła "Reduta Ordona" , wiersze poety z Milanówka oraz "Pamięć i tożsamość" Jana Pawła II. Do podstawówki powrócił także "prześladowany" Sienkiewicz. Po drodze z zespołu koordynującego zmiany listy lektor wypadła jego szefowa, dr Wioletta Kozak prezentująca bardziej konserwatywne stanowisko.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

13 maja br. ostatecznie zakończyły się konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe projektów rozporządzeń zmieniających podstawę programową kształcenia ogólnego.

Podziel się cytatem

"Quo vadis, Edukacjo?!"

Rewolucyjnym zmianom głośne "nie" mówi NSZZ Solidarność. W najnowszym komunikacie stanowczo sprzeciwia się zaproponowanym przez MEN zmianom i wzywa do niezwłocznego wycofania się z proponowanych zmian dla dobra uczniów i polskiej szkoły.

„Przypominamy, że szkoła jest strukturą tzw. długiego trwania i źle znosi nagłe zmiany, które mogą spowodować lukę edukacyjną dla części uczniów. Obecna chaotyczna i pospieszna polityka wprowadzania zmian w systemie kształcenia, mimo deklaracji składanych przez kierownictwo MEN, w rzeczywistości może stać się przyczyną regresu poziomu kształcenia i wychowania młodego pokolenia Polaków, na co nie ma naszej zgody” – napisał w komunikacie Waldemar Jakubowski, przewodniczący Sekcji Oświaty NSZZ „S”.

Czy nowe podstawy programowe doprowadzą do intelektualnej zapaści młodego pokolenia? Czy uczniowie utracą zdolność funkcjonowania we wspólnym kodzie kulturowym? Odpowiedź na te pytania przyniosą wyniki pierwszych egzaminów weryfikujących wiedzę i umiejętności młodego człowieka.

Podziel się cytatem

Oby tylko nie wyrosło nam „szparagowe pokolenie” niezdolne do kreatywnego i krytycznego myślenia.

2024-05-17 07:23

Oceń: +10 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

6-latki do szkół!

O nowej reformie edukacji polegającej na obniżeniu wieku obowiązku szkolnego do 6 lat mówi się nieustannie od kilku lat, zwolennicy i przeciwnicy reformy przerzucają się w argumentach. Głównym argumentem za jest oczywiście przykład większości krajów europejskich, gdzie do 1 klasy chodzą 6- a nawet 5-latki. Przeciwna jest większość rodziców i specjalistów, którzy uważają, że ta reforma jest jedynie odbieraniem szczęśliwego dzieciństwa. W marcu i kwietniu większość dolnośląskich podstawówek otworzyła swoje drzwi, żeby rodzice wraz z 6- latkami mogli zobaczyć przygotowanie szkół do przyjęcia najmłodszych dzieci. Choć obowiązek szkolny dla 6-latków będzie bezwzględnie obowiązywał dopiero od przyszłego roku, to już w tym roku rodzice mają możliwość zapisania ich do pierwszej klasy. Aby 6-latki były dobrze przygotowane do szkoły, muszą obowiązkowo przejść edukację przedszkolną. Rodzice przede wszystkim chcieli sprawdzić, czy ich dziecko dobrze będzie się czuć w danej szkole i czy będzie miało szansę na prawidłowy rozwój. Zarówno nauczyciele kształcenia zintegrowanego jak i przedszkolnego twierdzą, że ustawa jest źle przygotowana, bo choć dyrektorzy będą zapewniać, że placówka jest świetnie przystosowana do przyjęcia najmłodszych uczniów, to jednak rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej. W szkołach brakuje przede wszystkim odpowiednio przygotowanych sal i pomysłów na wyrównanie szans 6- i 7-latków. Na nauczycieli przedszkoli spada natomiast obowiązek obserwacji pedagogicznej i przeprowadzania diagnoz gotowości szkolnej. Warto dodać, że podstawa programowa w przedszkolach przewiduje zaledwie 1/5 czasu na działania edukacyjne. Psychologowie również nie są zgodni co do zasadności wprowadzenia reformy, jedni uważają, że 6-latki powinny chodzić do szkoły, ponieważ marnuje się ich potencjał. Rzeczywiście intelektualnie dziecko w tym wieku radzi sobie świetnie, jest wtedy jak „gąbka, która chłonie wszystko”. Z drugiej strony jednak twierdzą, że nie tylko o wiedzę chodzi i zapomina się o niedojrzałości emocjonalno-społecznej takiego dziecka. Sześciolatki bardzo często płaczą, wstydzą się odpowiadać na pytania, mają kłopoty z nawiązaniem kontaktu z rówieśnikami. Jednak obecnie należy porzucić dyskusje o zasadności tej reformy, a trzeba się skupić na naszych dzieciach, aby ułatwić im start w szkole. Na pewno obowiązek edukacji przedszkolnej im to ułatwi, bo choć w przedszkolu zajęć edukacyjnych jest niewiele, to jednak dziecko ma już kontakt z rówieśnikami, nauczycielami, musi się stosować do pewnych zasad i wykonywać polecenia. Jak przekonują psychologowie, największą uwagę należy skupiać na rozwoju emocjonalnym i społecznym najmłodszych, bo z edukacyjnymi problemami jest łatwiej sobie poradzić. Przede wszystkim naszą uwagę powinny zwrócić problemy z koncentracją, złe znoszenie oceniania, nieumiejętność nawiązania kontaktów z rówieśnikami a także z dorosłymi. Wtedy warto poprosić o pomoc specjalistów. Na stronie 6-latki.men.gov.pl znajduje się lista szkół dobrze przygotowanych do przyjęcia 6-latków, z którą warto się zapoznać, jeśli jeszcze nie wiemy, gdzie posłać nasze dziecko do szkoły. Listę tworzą rodzice i dyrektorzy szkół, dzięki temu szkoły chętniej będą zmieniać swoje zaplecze, by zachęcić rodziców 6-latków do wybrania ich szkoły.
CZYTAJ DALEJ

Nie żyje Janusz Olejniczak, wybitny pianista miał 72 lata

2024-10-21 08:48

[ TEMATY ]

śmierć

Autorstwa Birmman - Praca własna, commons.wikimedia.org

Janusz Olejniczak

Janusz Olejniczak

Zmarł Janusz Olejniczak, pianista znany na całym świecie z mistrzowskich interpretacji muzyki Fryderyka Chopina. Miał 72 lata.

"Wczoraj się spotkaliśmy, a teraz okazało się, że to ostatni raz. Ciężko żegnać Przyjaciela i Wspaniałego Artystę, Janusz Olejniczak to ktoś nie do podrobienia i nie do zastąpienia, stąd ten ból" - napisali na Facebooku Ewa i Jerzy Maksymiukowie. Jako pierwszy o śmierci artsty poinformował IAR.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Fernandez: według papieża sytuacja nie dojrzała do diakonatu kobiet

2024-10-21 19:14

[ TEMATY ]

papież Franciszek

kobiety

kard. Fernandez

PAP/EPA/MASSIMO PERCOSSI

W ocenie papieża Franciszka sytuacja nie dojrzała jeszcze do tego, aby możliwe było wprowadzenie diakonatu kobiet - stanowisko to przedstawił w poniedziałek prefekt watykańskiej Dykasterii Nauki Wiary kardynał Victor Manuel Fernandez.

Kwestia roli kobiet w Kościele i przede wszystkim postulatów jej zwiększenia przywoływana jest w związku z trwającym w Watykanie synodem biskupów, który ma nakreślić jego przyszłość. Wyrażane są opinie, że brak rozwiązań w tej sprawie, w tym brak perspektyw w dziedzinie diakonatu kobiet, może wręcz przesądzić o częściowej porażce zgromadzenia biskupów lub umniejszyć jego konkluzje.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję