Reklama

Ruch Rodzin Nazaretańskich na drodze do reformy

Całościową reformę Ruchu Rodzin Nazaretańskich oraz opracowanie nowych materiałów formacyjnych zlecił abp Kazimierz Nycz w specjalnym dekrecie na ten temat

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dekret metropolity warszawskiego został wydany w związku z kryzysem w Ruchu Rodzin Nazaretańskich i zakończeniem prac specjalnej komisji teologicznej, która zbadała sytuację. Abp Nycz nakazał uporządkowanie statusu formalno-prawnego Ruchu oraz praktyki jego działania. Wszystkich kapłanów należących do Ruchu zobowiązał do odbycia, przez kolejne trzy lata, wspólnych rekolekcji zamkniętych.
- Oznacza to, że Ruch Rodzin Nazaretańskich może działać, ale wyłącznie na nowych zasadach, po podjęciu całkowitej reformy wewnętrznej - tłumaczą członkowie komisji.

Błędnie pojęty charyzmat maryjny

Reklama

Kryzys w Ruchu ujawnił się w czerwcu 2007 r. Jedną z jego przyczyn był tzw. „charyzmat maryjny” Sławomira Bieli, wykreowany przez ks. Tadeusza Dajczera, założyciela Ruchu Rodzin Nazaretańskich. Jak ujawniają członkowie komisji teologicznej powołanej przez metropolitę warszawskiego, ks. Dajczer przekonywał, że „pan Biela ma nadzwyczajny charyzmat maryjny”, że „jest w nim obecna Matka Boża, tak jakby chodziło o wcielenie”. Naukę o charyzmacie maryjnym głosił też sam Biela: „Niepokalana jest obecna przeze mnie, posługuje się mną. To Ona do nas mówi, nie ja” - przekonywał członków Ruchu. Osoby „wtajemniczone” tę „doktrynę” przyjmowały do wiadomości podczas spowiedzi, dowiadując się, że „pan Biela użyczył swej twarzy Maryi”. Członkowie Ruchu dowiadywali się, że „kiedy on mówi, to mówi Matka Boża”. Wiadomość ta była zastrzeżona przez spowiednika przed ujawnieniem komukolwiek pod sankcją grzechu ciężkiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Materiały formacyjne do zmiany

Doszło w końcu do takiej sytuacji, że na zewnątrz Ruch zachowywał się poprawnie i formalnie pozostawał w związku z hierarchią kościelną, w praktyce zaś tworzył własne struktury wewnętrznej zależności i strzegł swoich tajemnic przed światem i resztą Kościoła.
Odrębnym zjawiskiem w Ruchu było szafowanie „wolą Bożą” przez „kierowników duchowych”, którzy ingerowali w najdrobniejsze sprawy życia codziennego członków Ruchu. Ludzie godzinami czekali w kolejce na spowiedź połączoną z kierownictwem duchowym. Natomiast jeżeli ktoś nie spełniał warunków Ruchu, miał się znajdować, jak go przekonywano, „poza strumieniem łaski specjalnej”.
Ocenie komisji teologicznej zostały również poddane materiały formacyjne Ruchu. Pojawiły się poważne zastrzeżenia co do formy i treści tych publikacji. Po pierwsze, pisane są emocjonalnym, nieprecyzyjnym językiem. Cytaty zaczerpnięte z mistrzów duchowości chrześcijańskiej są wykorzystywane bez odniesień do kontekstu, dla poparcia wstępnej tezy. W materiałach tych jest zawarta bardzo negatywna wizja natury ludzkiej i całości stworzenia. Upowszechniana jest przesadnie negatywna ocena ludzkich czynów oraz zafałszowany obraz Boga, którego przedstawia się jako groźnego, karzącego, niedostępnego. Błędna jest też koncepcja kierownictwa duchowego, które przesadnie miało się opierać na posłuszeństwie pod każdym względem i ocierało się o koncepcję ślepego posłuszeństwa wobec kierownika duchowego. Materiały promowały też tzw. pesymistyczną pedagogię prewencyjną, co znaczy, że większość wskazań dotyczących życia duchowego dotyczyło tego, co negatywne.
Ponadto, wiele treści zawartych w zeszytach formacyjnych było nagrywanymi wypowiedziami S. Bieli, rzekomo uobecniającego Maryję.

W kierunku nadziei

Jak czytamy w dokumencie opracowanym przez komisję teologów, „wymienione zastrzeżenia mogą tworzyć sytuację na poły sekciarską”. Istnieje też niebezpieczeństwo niezdrowego uzależnienia ludzi od Ruchu.
Po ujawnieniu kryzysu w Ruchu nadchodziły od ludzi skargi i pretensje w stosunku do jego kierownictwa, także skargi na spowiednictwo i kierownictwo duchowe, które w wielu wypadkach prowadziło do zniewolenia. Skutkiem tego były podziały w Ruchu i wykluczenie z członkostwa.
Niszcząca dla ludzi była też tzw. asceza negatywna, dołująca człowieka, pozbawiająca go nadziei i samodzielności. Za największe zagrożenie jednak została uznana mistyfikacja, która dotyczyła „charyzmatu maryjnego” Bieli.
Komisja teologów wskazała zatem na pilną potrzebę całościowej reformy Ruchu, obejmującej aspekt formalno-prawny, praktykę działania i formację. Księży: T. Dajczera, Jarosława Piłata i Bolesława Szewca oraz Stanisława Bielę zobowiązała do zaprzestania jakichkolwiek działań o charakterze duszpasterskim i formacyjnym wobec członków Ruchu.
Ma być wstrzymana dalsza dystrybucja dotychczasowych materiałów formacyjnych, gdyż będą opracowane nowe.
Trzeba też jednak dostrzec, że wielu ludzi w tej formacji służyło z oddaniem Bogu i Kościołowi. Wielu odkryło też dzięki Ruchowi swoje miejsce w Kościele, ożywiło wiarę i życie rodzinne, przeżyło autentyczne nawrócenie.
Ruch nie został rozwiązany. Po bolesnych doświadczeniach i zmianach strukturalnych z nadzieją idzie w przyszłość. - Życzymy, by ojcowska troska i macierzyńska miłość Kościoła pomogły jak najszybciej zaleczyć wszelkie zranienia - mówi ks. Henryk Małecki, moderator kurii archidiecezji warszawskiej.

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Jacek Jezierski złożył rezygnację z urzędu

2024-11-15 12:39

[ TEMATY ]

bp Jacek Jezierski

episkopat.pl

Komunikat dla wiernych świeckich, osób życia konsekrowanego oraz duchowieństwa diecezji elbląskiej.

Kuria diecezji elbląskiej podaje do wiadomości, że biskup elbląski Jacek Jezierski, zgodnie z przepisami prawa kanonicznego, złożył na ręce papieża Franciszka rezygnację z pełnionego urzędu. Powodem rezygnacji jest wiek biskupa. Równocześnie biskup elbląski prosi o modlitwę w intencji wyboru jego następcy w urzędzie.
CZYTAJ DALEJ

Karolina Kózkówna - chłopski doktor wiary

[ TEMATY ]

bł. Karolina

Archiwum

Pierwsza dusza do nieba, chłopski doktor wiary - tak mówiono o niej za życia i po przedwczesnej śmierci. Dziś zwykła dziewczyna ze wsi, która zginęła z rąk rosyjskiego żołnierza broniąc się przed gwałtem, jest patronką wsi, Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży (KSM), diecezji rzeszowskiej, przygotowań do Światowych Dni Młodzieży w 2016 r., będzie też ogłoszona patronką polskiej młodzieży. 18 listopada przypada 100. rocznica śmierci Karoliny Kózkówny.

W grudniu 1914 r. chłopi z niewielkiej podtarnowskiej wioski Wał Ruda odnaleźli ciało współmieszkanki, którą dwa tygodnie wcześniej, 18 listopada, rosyjski żołnierz wywlókł z domu żeby ją zgwałcić w pobliskim lesie. Choć ranił ją wielokrotnie, dziewczyna stawiała zacięty opór i zbrodnicza próba się nie powiodła.
CZYTAJ DALEJ

Rocznica Orędzia Pojednania

2024-11-18 17:18

Magdalena Lewandowska

Kwiaty pod pomnikiem kard. Kominka złożył m.in. zarząd Fundacji Obserwatorium Społeczne.

Kwiaty pod pomnikiem kard. Kominka złożył m.in. zarząd Fundacji Obserwatorium Społeczne.

59. rocznica ważnych słów biskupów polskich do biskupów niemieckich: „Przebaczamy i prosimy o przebaczenie”.

18 listopada przypada 59. rocznica „Orędzia biskupów polskich do ich niemieckich braci w Chrystusowym urzędzie pasterskim”. Dokument, którego inicjatorem był kard. Bolesław Kominek, miał szczególny charakter pojednania i zawierał braterskie przesłanie do Kościoła i narodu niemieckiego o wzajemne wybaczenie krzywd i win. Z okazji rocznicy wrocławianie upamiętnili to wydarzenie pod pomnikiem kard. Kominka. – Kard. Kominek spojrzał na relacje polsko-niemieckie wbrew obowiązującej wówczas w Polsce narracji, że Polacy i Niemcy skazani są na odwieczna wrogość. Po pierwsze w dokumencie opisał te relacje jako nie zawsze wrogie. Po drugie podjął tematy tabu, m.in. opozycję antynazistowską w Niemczech czy cierpienia wypędzonych. Postanowił złamać dychotomię ofiara-oprawca proponując w to miejsce etyczny dyskurs o pojednaniu. Opisał 1000-letnią relację obu narodów mówiąc o pozytywnych i negatywnych stronach – nie zapominał o złu, ale widział także dobro. Kard. Bolesław Kominek myślał o pojednaniu i sformułował ideę pojednania w tym najbardziej znanym zdaniu „Przebaczamy i prosimy o przebaczenie” – o znaczeniu orędzia opowiadał prof. Wojciech Kucharski, zastępca dyrektora Centrum Historii "Zajezdnia". Podkreślał, że orędzie jest nie tylko elementem dziedzictwa Europejskiego, ale także światowego: – Dlatego w zeszłym roku w listopadzie trzech arcybiskupów – arcybiskup wrocławski, koloński i warszawski – wystąpili do Międzynarodowego Komitetu UNESCO o wpisanie trzech dokumentów na listę „Pamięć świata”. Rękopis orędzia znajduje się w archiwum archidiecezji wrocławskiej, finalny dokument podpisany przez 36 polskich biskupów w języku niemieckim znajduje się w archiwum archidiecezji kolońskiej, a odpowiedź Episkopatu Niemiec w języku polskim w archiwum archidiecezji warszawskiej. Te trzy dokumenty, tworzące korespondencję pojednania, są bardzo ważnym elementem, które Wrocław, Polska, Niemcy dają Europie i światu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję